- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

زیر سوال بردن تولید توسط سازمان غذا و دارو

به گزارش خبرنگار فارمانیوز [1]، برنامه بلامانع در رادیو جوان با موضوع: «بررسی مشکلات تولیدکننده محصول ژلاتین گرید دارویی» با حضور دکتر حیدر محمدی، مدیر کل اداره دارو مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، مهندس ناصر رقابی، رئیس هیأت مدیره شرکت فرآوری دارویی ژلاتین حلال، هما الوندی، معاون دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت و میثم کریمی، دبیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی برگزار شد.

در ابتدای برنامه یک فایل صوتی از مهندس ناصر رقابی، رئیس هیأت مدیره شرکت فرآوری دارویی ژلاتین حلال پخش شد. شرکت ژلاتین حلال تولیدکننده دانش بنیان ژلاتین گاوی و حلال با دو کارخانه و سرمایه گذاری سنگین می باشد. مصارف ژلاتین در صنایع غذایی و همچنین دارویی مانند کپسول های نرم، بسیار زیاد است.

رقابی گفت: ما با استفاده از ظرفیت مجموعه، توان تأمین ژلاتین مورد نیاز برای کپسول های نرم کل ایران را داریم. ماده اولیه مورد استفاده در مجموعه ژلاتین حلال، استخوان گاوی است که کاملاً داخلی و حلال می باشد. کیفیت ژلاتین تولید شده دارای تمام تأییدیه های سازمان غذا ودارو و دارای استاندارد ملی کیفیت و حلیت است. کیفیت محصول تولید شده شرکت ژلاتین حلال قابل رقابت با بهترین محصولات اروپایی می باشد، در حالی که هیچگونه ارزبری برای کشور ایجاد نمی شود.

وی افزود: متأسفانه به دلیل واردات بی رویه، مجموعه ژلاتین حلال هیچ وقت نتوانست به ظرفیت کامل تولید خود دست پیدا کند. حتی گاهی محصولات ژلاتین با کیفیت پایین و مشکوک به غیرگاوی بودن وارد شده است. طبیعتاً این واردات فقط برای کسب منافع تجاری بیشتر می باشد اما در مقابل ضربه شدیدی به تولید داخلی کشور وارد می شود.

رئیس هیأت مدیره شرکت فرآوری دارویی ژلاتین حلال اظهار داشت: در پی اعتراضات و پیگیری های اخیر ما در بحث مدیریت واردات و پس از اعلام بسته شدن کد IRC، به لیست جدیدی از واردات دست پیدا کردیم که چند شرکت با وجود تولید داخلی مشابه، بیش از 2 میلیون یورو ثبت سفارش کرده اند و در پروسه واردات قرار دارند. واردات بی رویه موجب شده تا شرکت ژلاتین حلال در حال حاضر با یک سوم ظرفیت خود، فعالیت کند.

وی ابهامات و سوالات موجود در این زمینه را اینگونه بیان کرد: اگر کد IRC بسته شده است، پس چطور همچنان واردات صورت می گیرد!؟ چرا این سطح از ناهماهنگی، آن هم به نفع واردات و به ضرر تولید داخلی، باید وجود داشته باشد!؟ چرا باید IRC ژلاتین دارویی و غذایی یکسان باشد که واردات آن قابل کنترل نباشد!؟ چرا آزمایشات لازم و مطمئن در حین و بعد از ورود محصول، بر روی ژلاتین انجام نمی شود!؟ اگر آزمایشات لازم انجام شود، اولاً از ورود محصولات بی کیفیت و تهیه شده از مواد غیرگاوی جلوگیری می شود، دوماً به تولید داخلی کمک خواهد شد.

چرا باید IRC ژلاتین دارویی و غذایی یکسان باشد که واردات آن قابل کنترل نباشد!؟

رقابی در پایان گفت: واردات هر محصولی در حالی که مشابه داخلی آن وجود دارد، ظلم به تولید داخلی کشور است. با عدم کنترل واردات بی رویه و بعضاً مشکوک ژلاتین، چراغ کارخانه های چینی و کره ای روشن تر می شود و چراغ کارخانه های داخلی را با این همه سرمایه گذاری بزرگ، خاموش تر می کند. در حال حاضر 500 تن محصول ژلاتین دپو شده در شرکت ژلاتین حلال وجود دارد.

در ادامه برنامه رادیویی بلامانع، میثم کریمی، دبیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، با تأکید بر اینکه شرکت ژلاتین حلال یکی از ارزشمندترین سرمایه های کشور محسوب می شود، گفت: این شرکت بدون ارزبری و با استفاده از مواد اولیه کاملاً داخلی، ژلاتین با کیفیت و حلال را تولید می کنند و سطح کیفیت محصول را، با وجود تمام سخت گیری های موجود، به گرید دارویی می رسانند.

کریمی اظهار داشت: متأسفانه در سال 1400 فروش این مجموعه تقریباً نزدیک به صفر بوده است. بنده در جریان مشکلات این دوستان هستم. در سال گذشته، برخی شرکت ها با عناوین مختلف دارویی و غذایی، با وجود اینکه ارز تخصیص یافته برای ژلاتین ارز آزاد می باشد، در جهت تأمین منافع خاص خود و اینکه علاقمند به واردات هستند، این محصول را وارد کردند.

در حال حاضر 2 میلیون یورو ثبت سفارش ژلاتین خارجی در نوبت تخصیص ارز قرار دارد

وی ادامه داد: ما جلساتی را با تولیدکنندگانی که ژلاتین را در حیطه کاری خود مصرف می کنند، برگزار نموده ایم. این تولیدکنندگان دلایلی را برای تمایل به خرید محصول خارجی به جای ایرانی مطرح کردند که موضوع تفاوت قیمت، مهم ترین آن می باشد. در سندیکای مواد اولیه دارویی، قیمت ژلاتین گاوی در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت قیمت هر واحد ژلاتین گاوی با احتساب ارز نیمایی، حدود 11-12 یورو می باشد، وقتی هزینه های حمل و نقل، هزینه های گمرکی و هزینه های مالی این انتقال ارز، آن هم در شرایط سخت محدودیت های ارزی، محاسبه می شود، متوجه می شویم قیمت ژلاتین وارداتی گران تر از قیمت محصول داخلی می باشد. همان طور که مهندس رقابی هم اشاره کردند، متأسفانه همچنان واردات این محصول انجام می شود و در حال حاضر هم 2 میلیون یورو ثبت سفارش ژلاتین خارجی در نوبت تخصیص ارز قرار دارد.

در بخش بعدی دکتر حیدر محمدی، مدیر کل اداره دارو مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه حمایت از تولید ملی جز سیاست های کلان و اصلی کشور محسوب می شود، گفت: حمایت از تولید ملی باید به شرط آنکه دارای کیفیت مناسب باشد، رضایت مصرف کننده را جلب نماید و همچنین دارای قیمت رقابتی باشد، صورت گیرد. بنابراین حمایت از تولیدی که کیفیت و قیمت مناسب ندارد، دیگر حمایت از تولید ملی نیست.

وی ادامه داد: تأمین کنندها، میزان مصرف مورد نیاز و مصرف کننده های ژلاتین در کشور، کاملاً مشخص هستند. به نظر بنده بهتر بود در این برنامه از مصرف کننده های ژلاتین هم دعوت می شد تا دلیل عدم تمایل به خرید محصول داخلی را از خودشان پرسید.

دغدغه سازمان غذا و دارو، کیفیت است

محمدی افزود: حقیقت ماجرا این است که نیاز داخلی توسط شرکت ژلاتین حلال تأمین نشده است. از سوی دیگر، برخلاف ادعای دوستان، مصرف کنندگان ژلاتین در کشور با مستندات اذعان می کنند که قیمت محصول تولید داخل بسیار بالاتر از نمونه های وارداتی (با احتساب ارز نیمایی) می باشد. بنابراین با این وضعیت، بازار رقابتی ایجاد نمی شود. برای ایجاد بازار رقابتی در کنار حمایت از تولید ملی، حداقل باید قیمت نمونه داخلی و خارجی برابر باشد. 90 درصد محصولات تولید داخلی، در کنار کاهش ارزبری، قیمت پایین تر از نمونه وارداتی دارند و فلسفه ایجاد بازار رقابتی و حمایت از تولید داخلی همین است. کیفیت ژلاتین تولید داخل نیز مورد تأیید مصرف کنندگان داخلی نیست، چراکه شرکت های داروسازی برای تولید محصولات خود، ملزم به رعایت یک سری استانداردهای خاص خود هستند.

محمدی در پاسخ به سوال مجری برنامه که اگر کیفیت و قیمت ژلاتین تولید داخلی مناسب نیست، چرا سازمان غذا و دارو به این شرکت اجازه فعالیت می دهد، گفت: بحث ما این نیست که ژلاتین داخلی دارای کیفیت مطلوب نیست. در داروسازی گریدبندی وجود دارد. برخی از شرکت های داخلی تحت لیسانس هستند که برند خارجی جهت تهیه مواد اولیه از جمله ژلاتین، آن ها را ملزم به رعایت استانداردهای خاص خود می کند. نظارت سازمان غذا و دارو نمی تواند کیفیت محصول تنها تولیدکننده ژلاتین حلال کشور را افزایش دهد. شرکت ژلاتین حلال باید جهت افزایش سطح کیفیت و اصلاح قیمت محصول عزم و اراده جدی داشته باشد.

مدیر کل اداره دارو مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر ارائه مستندات برای ادعای پایین بودن کیفیت و بالا بودن قیمت ژلاتین تولید داخل، گفت: با توجه اینکه برای حضور در این برنامه دیشب با بنده هماهنگی شده، بنده نتوانستم مستندات لازم را آماده کنم!!! در هرحال شرکت ژلاتین حلال باید قیمت محصول خود را اصلاح نماید. اینکه IRC واردات بسته شود و به مصرف کننده (تولیدکننده های دارویی) گفته شود فقط باید از شرکت ژلاتین حلال خرید کنید، در حالی که قیمت آن بالاتر از نمونه خارجی است، از نظر اخلاقی، کار درستی نیست. بنده الان چون مستنداتی ندارم، نمی دانم که از چه کشورهایی واردات ژلاتین صورت می گیرد!!! دغدغه سازمان غذا و دارو، کیفیت است اما دغدغه خریدار ژلاتین، هم کیفیت و هم قیمت است.

مقرر شد روز چهارشنبه 6 مردادماه، دکتر محمدی جهت ارائه اطلاعات و مستندات دقیق، مجدداً در برنامه حاضر شوند و به سوالات و ابهامات پاسخ بدهند اما متأسفانه ایشان پس از ارائه اظهارات غیرمستند و زیر سوال بردن تولید ملی محصول ژلاتین دارویی، در برنامه روز چهارشنبه نیز حاضر نشد.

در ادامه برنامه رادیویی بلامانع، میثم کریمی گفت: بنده ابتدا از دکتر محمدی و همکاران ایشان، بابت تلاش در جهت برقراری تعادل در بازار و حمایت از همه ارکان صنعت داخلی، تشکر می کنم. اما باید عرض کنم در جلسه ای که در همین زمینه با شرکت های تولیدکننده داروی نهایی که خریدار ژلاتین گرید دارویی هستند، برگزار شد، موضوعاتی در خصوص تغییر ویسکوزیته محصول مطرح شد و همگی اذعان داشتند با درخواست تغییرات و برگه آنالیزی که به شرکت ژلاتین حلال می دهند، مشکلی با کیفیت محصول ندارند.

وی با بیان اینکه متأسفانه کشور ما، کشوری است که پایه های آن بر اساس واردات چیده شده است، افزود: اگر کیفیت محصول شرکت ژلاتین حلال مشکل داشته است، چرا در سال های قبل تر که مابه تفاوت قیمت ارز آنقدر زیاد نبود، همه خریداران از این شرکت خرید می کردند و برگه رضایت از محصول را نیز پر کرده اند!؟ محصول شرکت ژلاتین حلال که تغییر نکرده است و همان محصول سال های گذشته را تولید می کند اما همواره عده ای هستند که فقط به فکر مافع شخصی خود هستند.

مابه تفاوت قیمت داخلی و خارجی ژلاتین در هر کیلوگرم، حدود 50 هزار تومان می باشد

دبیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی اظهار داشت: جهت اطلاع شنوندگان باید بگویم که قیمت هر کیلوگرم محصول ژلاتین داخلی حدود 300 هزار تومان و قیمت محصول ژلاتین وارداتی، که ادعا می شود از نوع گاوی است، حدود 250 هزار تومان می باشد؛ پس مابه تفاوت قیمت داخلی و خارجی در هر کیلوگرم، حدود 50 هزار تومان می باشد.

مهندس ناصر رقابی، رئیس هیأت مدیره شرکت فرآوری دارویی ژلاتین حلال در قیمت دوم برنامه بلامانع گفت: بنده صحبت های دکتر محمدی را شنیدم که لازم است در جواب ایشان مسائلی را مطرح کنم. اولاً شرکت ژلاتین حلال یک شرکت دانش بنیان تولیدکننده ژلاتین حلال با 18 سال سابقه است که جزء معدود شرکت های تولیدکننده ژلاتین با گرید دارویی در دنیا محسوب می شود. هیچ نوع ژلاتینی با هر نوع مشخصات فنی در دنیا وجود ندارد، که در این شرکت توانایی تولید آن وجود نداشته باشد.

رئیس هیأت مدیره شرکت فرآوری دارویی ژلاتین حلال افزود: دوماً شرکت ژلاتین حلال دارای تمام تأییدیه های فنی از سوی سازمان غذا و دارو می باشد که به صورت ادواری و سرزده از کارخانه های این شرکت بازدید صورت گرفته و کنترل و نمونه برداری می شود. نمره ارزیابی PRP این شرکت که از سوی سازمان غذا و دارو صادر می گردد، 960 از 1000 می باشد؛ این یعنی شاگرد اول. در هیچ برهه ای، نمونه های گرفته شده توسط سازمان غذا و دارو از شرکت ژلاتین حلال، دارای اشکال نبوده و هیچ مورد ریجکتی تا حالا وجود نداشته است.

اگر ژلاتین تولید داخلی مشکلی داشت، باید به جای بیان ادعای بدون سند و مدرک در یک رسانه جمعی، از ادامه فعالیت تولیدکننده داخلی جلوگیری می کردند

وی اظهار داشت: از سوی دیگر، محصولات ژلاتین حلال دارای استاندارد ملی نیز می باشد که بازرسی های این سازمان نیز به صورت سرزده انجام می شود. سه نمونه از در هر بازرسی از سوی سازمان استاندارد گرفته شده و مورد آزمایش قرار می گیرد که در این زمینه هم تاکنون هیچ مورد ریجکتی گزارش نشده است.

رقابی به رضایت مشتریان از ژلاتین داخلی اشاره کرد و گفت: بارها توسط داروسازان مورد مصرف ژلاتین در کشور از شرکت ما خرید و تکرار خرید داشته اند و نامه های کتبی اعلام رضایت همه خریداران موجود است که گزینه عالی را برگه نظرسنجی برای کیفیت محصول انتخاب کرده اند. بنده بسیار متأسفم شخصی در جایگاه دکتر محمدی، بدون هیچ راستی آزمایی و سندی و صرفاً بر اساس گفته های برخی واردکنندگان، در یک رسانه جمعی اعلام کند که کیفیت ژلاتین داخلی پایین است.

وی با انتقاد از صحبت های دکتر محمدی، افزود: دکتر محمدی باید با سند و مدرک در خصوص کیفیت ژلاتین تولید داخلی صحبت می کردند و با توجه به جایگاه نظارتی خود به عنوان مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، اگر ژلاتین تولید داخلی مشکلی داشت، باید به جای بیان ادعای بدون سند و مدرک در یک رسانه جمعی، از ادامه فعالیت شرکت ما جلوگیری می کردند. بنده حق پاسخگویی را برای شرکت ژلاتین حلال محفوظ می دانم.

اگر سیاست های وارداتی ادامه یابد، تنها تولیدکننده ژلاتین گرید دارویی کشور تعطیل خواهد شد

رئیس هیأت مدیره شرکت فرآوری دارویی ژلاتین حلال اظهار داشت: سال های گذشته، علاوه بر شرکت ژلاتین حلال، یک واحد تولیدکننده ژلاتین دیگر در مشهد نیز فعالیت داشت که به دلیل سیاست های غلط وارداتی، تعطیل شد و سرمایه عظیم آن از بین رفت. در حال حاضر ما تنها تولیدکننده ژلاتین گرید دارویی در ایران هستیم که با توجه به ادامه سیاست های وارداتی، احتمالاً شرکت ما تعطیل شده و از بین می رود.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر شرکت ژلاتین حلال، به دلیل فشارها و دغدغه های مالی، تنها با یک سوم ظرفیت خود کار می کند، گفت: ما نیروهای خود را دوست داریم و نمی خواهیم بیکار شوند. ما با فعال نگه داشتن یک سوم ظرفیت خود، توانسته ایم مجموعه را سرپا نگه داریم. حال تصور کنید اگر از ظرفیت کامل شرکت استفاده شود، طبیعتاً هزینه های سربار شکسته می شود و منافع ما هم بالاتر می رود. بعد اگر تولیدکننده عزیز دیگری هم وارد این حوزه شود و در کنار ما کار کند، با هم می توانیم کشور را در حوزه ژلاتین خودکفا کنیم.

رقابی در خصوص صحبت های دکتر محمدی در مورد قیمت محصول گفت: دکتر محمدی در حالی که مسئولیت نظارتی و کیفیتی دارند، در خصوص قیمت محصول نیز اظهار نظر کردند. همان طور که خود ایشان هم اشاره کردند، سلامت ژلاتین نیز بسیار مهم است. جهت اطلاع باید بگویم که برای ژلاتین قیمت های مختلفی در دنیا وجود دارد. بنده لیستی را در اختیار دارم که از کشور خودمان در سال 99 واردات انجام شده که این لیست به گواه اتاق بازرگانی می باشد و در اینترنت نیز قابل مشاهده است. بر اساس همین لیست، ژلاتین وارد شده از 6 تا 12 دلار بوده است، یعنی اگر بخواهید محصول تولیدی ما را مقایسه کنید، باید محصول 12 دلاری مقایسه شود، چراکه محصول ما گاوی، خالص و حلال ترین در کره زمین هستیم.

ژلاتین ایرانی، خالص و حلال ترین ژلاتین در دنیاست

وی اظهار داشت: ژلاتین های وارداتی مخلوطی از گاوی و غیر گاوی است چرا که ژلاتین غیر گاوی در خارج از ایران بسیار ارزان تر است و این محصول را مخلوط و بعد وارد می کنند؛ جالب اینجاست که در حالی که هم محصول 6 دلاری وجود دارد و هم 12 دلاری، خودشان 12 دلاری را وارد کرده اند. سوال اینجاست که تجار یا تولیدکننده خارجی نمی دانند وقتی که هم ژلاتین 6 دلاری هست و هم 12 دلاری، چرا محصول 12 دلاری را می خرند؟ دلیل آن اینست که آن ها می دانند ژلاتین 6 دلاری دارای مخلوط غیرگاوی می باشد.

رقابی افزود: 41 میلیون دلار برای 5 هزار تن در سال گذشته جهت واردات ژلاتین، ارز از کشور خارج شده است، به علاوه هزینه های جانبی دیگر از جمله گمرکی و بعد از ماه ها به کشورمان تحویل می شود. ما ژلاتین ایرانی را که با ژلاتین 12 دلاری رقابت می کند، به قیمت 250 هزار تومان می دهیم. جای تعجب است که دکتر حیدر محمدی در صحبت های خود، قیمت ژلاتین ایرانی را بالاتر از خارجی می داند که این اصلاً منصفانه نیست و بدون مطالعه این حرف را بیان کرده اند.

میثم کریمی، دبیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی نیز در این برنامه گفت: 73 عضو در سندیکای ما فعال هستند که تمامی این اعضا با مشکلات بیان شده مواجه هستند و صحبت هایی که از طرف مهندس رقابی بیان شد، حاکی از دل پر خون تولیدکننده ها است. این تولیدکننده ها کشور را دوست دارند و سرمایه گذاری بسیاری را در جهت اشتغال زایی جوانان داشته اند و هم اکنون 160 نفر در این شرکت مشغول به کار هستند و مدیریت این شرکت با توجه به اینکه دپوی انبار نیز تکمیل است، با یک سوم ظرفیت مشغول به فعالیت است ولی حاضر به تعدیل نیروهای خود نیست. در همه جای دنیا چنین سرمایه گذاری را حمایت همه جانبه می کنند و به آن سرمایه دار افتخار می کنند.

وی گفت: تعجب بنده در این است که دکتر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، وقتی اطلاعات کافی ندارند، چطور در مورد قیمت و کیفیت صحبت می کنند!؟ این صحبت ها جای تعجب دارد و جالب اینجاست که می گویند اجازه دهید اطلاعات خودم را کامل کنم.

کریمی افزود: سازمان غذا و دارو متولی سلامت مردم است، اگر مسئولی از سازمان غذا و دارو در مورد کیفیت و سلامت محصولات تولیدی، نقدی دارد و در یک رسانه عمومی صحبت می کند، اگر کیفیت محصول تولیدی مشکل دارد به راحتی می تواند درب کارخانه را ببندد. سال گذشته تمامی خریداران از محصول شرکت ژلاتین حلال، برگه رضایت به این شرکت داده اند.

وی گفت: اگر محصولی بخواهد وارد شود، قطعاً محصول شرکت ژلاتین حلال از لحاظ قیمت و کیفیت، با نمونه خارجی قابل رقابت است. بنده در تمام جلساتی که حضور داشته ام، هیچ مسئولی از غذا و دارو در مورد کیفیت محصول تولیدی سخنی را بیان ننموده است و اگر مسئولی اظهار دارد که کیفیت محصول خارجی بهتر از محصول ایرانی است، باید طبق مستندات و مدارک ثابت کند.

دبیرسندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در ادامه گفت: با توجه به اینکه شرکت ژلاتین حلال قیمت خود را نیز کاهش داد، متأسفانه سازمان غذا و دارو باز هم بهانه تراشی هایی در این مورد داشتند که معلوم است سودی برای خود در نظر گرفته اند که این سود به جیب تولیدکننده ای هم که قرار است واردات داشته باشد، می رود.

 کریمی بیان داشت: متأسفانه شرکتی که اقدام به واردات ژلاتین می کند و معلوم نیست با چه کیفیت و چه قیمتی وارد می کند، سود خوبی دریافت می کند؛ طبق بررسی هایی که انجام داده ایم، ژلاتین گاوی صد در صد حلال با مشخصاتی که شرکت ایرانی تولید می کنند، چیزی حدود 10 تا 12  دلار است و اگر همین محصول وارد شود، با هزینه حمل و انتقال ارز، قیمت آن قطعاً از قیمت تولیدی شرکت ایرانی بالاتر خواهد بود.

کیفیت ژلاتین بهتر از ژلاتین وارداتی است

در ادامه مهندس رقابی، رئیس هیأت مدیره شرکت فرآوری دارویی ژلاتین حلال در پاسخ به این جمله که مسئولین سازمان غذا و دارو دغدغه سلامت دارند، اظهار داشت: شما را به مقاله ای ارجاع می دهم که خلاف گفته های مسئولین سازمان غذا و دارو را می دهد؛ در این مقاله از بین 24 کپسولی که گرفته و آزمایش شده که 50 درصد آن ها حاوی DNA غیر گاوی بوده است. بنده مایل هستم که مسئولین پاسخ درستی بدهند که سلامت این محصولات را چطور تأیید کرده اند؟!

وی گفت: همه ما می دانیم که واردات جذبه ای دارد و این جاذبه باعث می شود که همه ترغیب شوند و به سمت واردات بروند، چون منافع مالی بدون دغدغه دارد ولاغیر.

تنها تولیدکننده ژلاتین ایران در ادامه افزود: توقع ما این است که کد IRC که در اختیار مسئولین برای کنترل قرار داده شده است، مسئولین باید واردات را کنترل کنند. کد IRC دارویی و غذایی مشترک است، چون تعرفه های آن ها یکی است. بر این اساس اولاً باید تعرفه ها جدا شود که در این زمینه درخواست خود را به وزارت صمت داده ایم و در مرحله بعد مسئولین واردات ژلاتین را کنترل نمایند.

دبیرسندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در پایان قسمت دوم برنامه بلامانع، گفت: مقام معظم رهبری به صراحت فرموده اند، کالایی که تولید داخل داشته باشد، نباید اجازه واردات مشابه داشته باشد ولی متأسفانه مسئولین در جلسات بیان می کنند که ما مسئول سلامت مردم هستیم نه مسئول تولید! سوال اینجاست که اگر مسئول تولید نیستید، پس چرا IRC  در اختیار شماست!؟