- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

تحلیل تکنیکال؛ افت شاخص صنعت دارو

شاخص صنعت دارو از ابتدای سال ۱۴۰۰، افت حدود ۷درصدی را تجربه کرد و از محدوده ۱۱۳ هزار و ۹۰۰ واحد به منطقه ۱۰۶ هزار ۵۰۰ واحد رسید. تقریبا‌ در این مدت این شاخص روندی خنثی با شیب ملایم نزولی داشت و دامنه نوسان نامتقارن به علاوه حجم مبنا باعث شد در ریزش‌های اخیر بازار، نمادهای این صنعت چندان ریزشی نداشته باشند. به نظر می رسد موضوع تحریم ها و مشکلات ارزی ناشی از آن و همچنین پاندمی کرونا، مهم ترین عوامل خارجی اثرگذار بر افت شاخص دارویی می باشند.

تحلیل-تکنیکال-شاخص-دارویی
تحلیل تکنیکال؛ افت شاخص صنعت دارو

به گزارش خبرنگار فارمانیوز [1]و بر اساس تحلیل تکنیکال دنیای اقتصاد، در حال حاضر شاخص صنعت دارو در پایین سه میانگین متحرک 50، 90 و 120 روزه با محدوده میانگین متحرک 150 روزه درگیر است. در صورت شکسته شدن این سطح به سمت پایین، میانگین متحرک 200 روزه می‌تواند نقش حمایتی بازی کند و از ریزش بیشتر شاخص این صنعت جلوگیری کند. این محدوده برای افراد ریسک گریز می‌تواند منطقه حد ضرر باشد.

میانگین‌های متحرک در دوره‌های زمانی متفاوت، یک ابزار تعقیب‌کننده محسوب می‌شوند، چون این اندیکاتور دنباله‌رو‌ اطلاعات است. بنابراین باید این موضوع را همیشه در ذهن داشت که به هیچ عنوان نمی‌توان از میانگین‌های متحرک برای پیش‌بینی آینده بازار استفاده کرد. بیشترین کاربرد میانگین‌های متحرک استفاده از آنها به عنوان سطوح حمایتی و مقاومتی است. شاخص در پایین ابر ایچیموکو در حال حرکت است و این موضوع نشان می‌دهد که روند فعلی شاخص نزولی است. دو نوسان نمای سنکوی A و سنکوی B بدنه اصلی ابر ایچیموکو را می‌سازند که اطلاعات خوبی به تحلیلگران می‌دهند. ابر کوموی نزولی آینده و همچنین شیب منفی سنکوی A، احتمال حرکت نزولی را در روزهای آتی نشان می‌دهد. در صورت افزایش قیمت‌ها، بدنه اصلی ابر کومو به عنوان سطح مقاومتی بسیار قدرتمندی نقش بازی کند.

ابر ایچیموکو مجموعه‌ای از شاخص‌های تکنیکال است که سطوح حمایت و مقاومت و همچنین حرکت و جهت‌گیری بازار را نشان می‌دهد. ابزار ایچیموکو این کار را با گرفتن چندین میانگین و رسم آنها روی نمودار انجام می‌دهد. همچنین از این ارقام برای محاسبه «ابری» استفاده می‌کند که سعی در پیش‌بینی محل حمایت یا مقاومت در آینده دارد. اگرچه این ابزار در نگاه اول پیچیده به نظر می‌رسد، اما افرادی که با چگونگی خواندن نمودار آشنا هستند، معمولا می‌توانند با استفاده از آن، تحلیل‌های خوبی از آینده بازار داشته باشند.‌ ابر قسمت اصلی شاخص است. وقتی قیمت زیر ابر است روند نزولی است. وقتی قیمت بالاتر از ابر باشد، روند صعودی است و هنگامی که قیمت درون ابر قرار دارد بازار در حالت بی‌تصمیمی قرار دارد. روند نزولی بسیار فرسایشی شده و بسیاری از سرمایه‌گذاران حاضر در بازار ممکن است دیگر فروشنده سهام خود در این قیمت‌ها نباشند، بنابراین می‌توان انتظار داشت از طریق کاهش فشار در سمت عرضه، قیمت‌ها افت چندانی نداشته باشند ولی برای بالا رفتن قیمت احتیاج به قدرتمند شدن طرف تقاضا نیز است.

شرایط بازار به گونه‌ای است که قدرت خریداران و فروشندگان تقریبا با هم برابر هستند، در این شرایط احتمال ادامه روند خنثی بسیار زیاد است ولی اگر به هر دلیلی تقاضاکنندگان بتوانند بر عرضه‌کنندگان چیره شوند، شاخص می‌تواند در مرحله اول از سناریوی افزایشی، با هدف 124 هزار و 500 واحد، دو منطقه مقاومتی 113 هزار واحد و 120 هزار واحد را پشت سر بگذارد. در این مرحله است که میانگین‌های متحرک 90 روزه و 50 روزه می‌توانند مشکل‌ساز شوند. خط روند نزولی میان‌مدت را نیز نباید فراموش کرد که مقاومتی پر قدرت در مسیر فاز اول افزایش قیمت‌ها است. عبور از فاز اول افزایش قیمت‌ها بسیار دشوار و تکمیل آن نیازمند ورود پول به بازار است. در صورت عبور شاخص از محدوده 124 هزار و 500 واحد، بزرگ‌ترین مقاومت بر سر راه افزایش قیمت‌ها محدوده 131 هزار و 500 است که مقاومت مهم پرده دوم افزایش قیمت‌ها است و می‌تواند از رسیدن شاخص صنعت دارو به هدف قیمتی 143 هزار و 800 واحد جلوگیری کند. در کوتاه‌مدت تکمیل فاز دوم افزایش قیمت‌ها بعید به نظر می‌رسد. در مرحله سوم از سناریوی افزایشی، صنعت دارو به دنبال فتح قله تاریخی خود یعنی محدوده 170 هزار واحد است که البته دو محدوده 153 هزار و 100 واحد و 160 هزار واحد می‌تواند در این پرده نقش مقاومت را داشته باشد.

رسیدن و گذر از فاز سوم سناریوی افزایشی، با این حجم معاملات و همچنین بی‌اعتنایی مسوولان به مکانیزم عرضه و تقاضای بازار بسیار بعید به نظر می‌رسد، مگر اینکه بساط دستورالعمل‌هایی که در هیچ یک از بازارهای مالی و غیر مالی دنیا جایی ندارد، برچیده شود. اگر چه از شتاب آن بسیار کم شده و صنعت دارو تقریبا روندی خنثی را در پیش گرفته است ولی هنوز روند نزولی در میان‌مدت ادامه دارد. ضمن اینکه سرمایه‌گذاران نه تنها اعتمادی به این صنعت بلکه به کل بازار سرمایه ندارند و هر روز شاهد خروج پول از بازار سرمایه هستیم. بنابراین واکنش منفی به یکی از سطوح مقاومتی می‌تواند آغازگر مرحله اول سناریوی کاهش قیمت‌ها باشد. توجه داشته باشید که از محدوده‌های فعلی نیز احتمال حرکت در فاز اول کاهش قیمت‌ها وجود دارد. به هر ترتیب هدف پرده اول از سناریوی ریزش قیمت‌ها محدوده 103 هزار واحد است که البته در این فاز، میانگین متحرک 150 روزه می‌تواند نقش حمایتی خوبی بازی کند و از رسیدن شاخص به این محدوده جلوگیری کند. در صورت تکمیل پرده اول از سناریوی کاهشی، ممکن است شاهد فروش هیجانی و سقوط شاخص صنعت دارو تا محدوده 86 هزار و 300 واحد باشیم. در این پرده از کاهش قیمت‌ها ناحیه 96 هزار و 100 واحد، ممکن است مشکلاتی را برای کاهش قیمت به وجود بیاورد، همچنین محدوده میانگین متحرک 200 روزه در این فاز به عنوان حمایت وارد عمل خواهد شد. اگر این میانگین متحرک به سمت پایین شکسته شود احتمال دارد صنعت دارو تا محدوده‌های 80 هزار واحد نیز نزول داشته باشد.