- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

دولتی ها به دنبال بزرگ کردن بازار دارویی کشور

پویا فرهت با اشاره به تاثیرپذیری عملکرد شرکت های دارویی از نرخ ارز گفت: صنعت دارو بدلیل تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کوچک مانده است. تخصیص ارز دولتی بتدریج از روی برخی اقلام دارویی برداشته‌ شده و به ارز نیمایی تبدیل می‌شود که نشان می‌دهد همتی برای تغییر روند تخصیص ارز دولتی ایجاد شده که انتظار می‌رود این موضوع روی سودآوری و فروش شرکت‌های دارویی نیز تاثیری بسزا بگذارد.

به گزارش خبرنگار فارمانیوز [1]، این مطالب توسط مدیرعامل تیپیکو در حالی بیان شده است که سیاست های نظام سلامت در کشور در راستای تامین داروی مردم برنامه ریزی شده است و شرکت های دولتی در این حوزه قبل از سودآوری در تصمیمات مالی خود باید کمک کننده نظام سلامت در تامین داروهای اساسی باشند. اینکه بخش خصوصی تولید دارو به منظور سودآوری در این صنعت سرمایه گذاری نموده باشد بدیهی است، ولی اینکه بزرگ کردن صنعت و افزایش سرمایه و سود در بنگاه‌های دولتی ملاک عمل باشد جای تامل است، چرا که فلسفه تشکیل این شرکت ها بدست آوردن حجم قابل توجهی از بازار نبوده است.

وی در ادامه مصاحبه خود با روزنامه دنیای اقتصاد گفت: بقیه مشکلات همگی به مشکلات مالی در شرایط تحریم مربوط است. شرکت‌ها توانایی استفاده از ابزار ال‌سی را در دوره تحریم ندارند و همه خریدها را به‌صورت نقدی انجام می‌دهند. به‌علاوه انتقال ارز به‌حساب تامین‌کننده‌های خارجی با چند بار دست‌به‌دست شدن و تحمل هزینه‌های بیشتر روبه‌رو است یا ارزهایی پرداخت می‌شود که چندان ارتباطی با نیاز شرکت‌ها ندارند.

در یک‌ و نیم دهه گذشته تعداد کارخانه‌های تولید دارو بسته به مقاطع زمانی و ثبات ارزی سه برابر شده اما اکنون توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت وجود ندارد.

بازار یک موجود زنده است و نمی‌توان به شکل دستوری و حاکمیتی آن را کنترل کرد. اگر همه موارد مانند قیمت دارو، ثبات آیین‌نامه‌ها و قوانین و دستورالعمل‌ها منطقی و کارآ باشند، سرمایه‌گذاری هم به سمت این حوزه حرکت خواهد کرد؛ در غیر این صورت ورود به این حوزه در این شرایط ممکن نیست، چون وضعیت فروش و سود و بازگشت سرمایه در حال حاضر از یک‌سو و بی‌ثباتی در حوزه قوانین و دستورالعمل‌ها در طرف دیگر مشکلات زیادی را ایجاد کرده و می‌کند.

مدیرعامل تیپیکو معتقد است صنعت دارو نسبت به سایر صنایع در ایران کوچکتر نگه داشته شده که دلیل آن تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به صنعت دارو است.