- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

واردات واکسن کرونا در هاله ای از ابهام/ کدام شرکت ها و سازمان ها مجوز واردات و تولید مشترک را دارند؟

چندی است که مسئولین در مورد واردات واکسن کرونا سخن می گویند و خبر آخر در این زمینه ” نهایی شدن قرارداد واردات 60 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک روسی ” به کشورمان است که توسط سفیر ایران در روسیه و وزیر بهداشت بیان شد ولی سوال اینجاست که این واردات توسط چه شرکتی، سازمان یا افرادی وارد خواهد شد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فارمانیوز [1]، حدود 14 ماه از شیوع کرونا در کشور ما می گذرد و متاسفانه روزانه شاهد مرگ و میر هموطنانی هستیم که به دلایل مختلف درگیر این ویروس می شوند و فوت می شوند.مسئولین وزارت بهداشت و ستاد کرونا نیز روزانه اعلام می کنند و هشدار می دهند که تنها راه مقابله با این ویروس رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله زدن ماسک، فاصله اجتماعی و پرهیز از دورهمی ها است ولی عده ای از افراد یا رعایت نمی کنند و یا اصلا این ویروس کشنده را باور ندارند!

از طرف دیگر برخی مسئولین نیز با تصمیمات غلط و گاها غیر کارشناسی بر تشدید این وضعیت افزوده اند و باور های برخی مردم را ضعیف کرده اند که امیدواریم تمامی تصمیمات در خصوص کرونا و مسائل مرتبط طبق بیانات رهبر معظم انقلاب توسط سیستم بهداشت و درمان باشد و افرادی که تخصصی در این حوزه ندارند سخن نگویند و تصمیمی نگیرند.

در این راستا، چندی است که مسئولین در مورد واردات واکسن کرونا سخن می گویند و خبر آخر در این زمینه ” نهایی شدن قرارداد واردات 60 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک روسی ” به کشورمان است که توسط سفیر ایران در روسیه و وزیر بهداشت بیان شد ولی سوال اینجاست که این واردات توسط چه شرکتی، سازمان یا افرادی وارد خواهد شد؟

اخبار متفاوتی در زمینه واردات واکسن وجود دارد که نمونه ای از این خبر ها به شرح ذیل است:

 ۴۰۰ هزار دوز واکسن چینی کرونا وارد کشور شد

خبر 26 فروردین 1400

جمال ارونقی با بیان این‌که امروز (26 فروردین) ساعت 7 صبح، محموله جدید واکسن کرونای چینی وارد کشور شد، اظهار داشت: این محموله شامل 400 هزار دوز واکسن کرونای چینی سینوفارم” است که از مبدا پکن با هواپیمایی ماهان وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شد.

وی افزود: این محموله که اهدایی صلیب سرخ چین است، پس از انجام تشریفات گمرکی تحویل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌شود.

خرید یک میلیون دوز واکسن کرونا از کشور چین/ توضیحات رییس هلال‌احمر

کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر در نشست خبری که صبح امروز(یکشنبه ۷ دی ماه) برگزار شد، با اشاره به آخرین وضعیت واکسن کرونا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به شرایط کرونایی کشور، قرار شده تا جمعیت هلال احمر به درخواست وزیر بهداشت برای واردات واکسن کرونا و بحث خرید آن ورود کند.

او افزود: مقرر شده که جمعیت هلال احمر یک میلیون دوز واکسن کرونا را از کشور چین خریداری کند. همه واکسن‌هایی که وارد کشور می‌شوند مورد تأیید وزرات بهداشت هستند و متولی نظارت بر خرید واکسن از منبع، سازمان غذا و دارو است و هر تعداد واکسنی که جمعیت هلال احمر وارد کند، در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

همتی بیان کرد: قرار شده ۱۵۰ هزار دوز واکسن از شرکت فایزر توسط خیرین کشورهای غربی به ایران اهدا شود که در این بخش هم با وزرات بهداشت هماهنگ هستیم، زیرا نگهداری از آن‌ها در دمای منفی ۷۰ درجه یک مقدار سخت است، البته جمعیت هلال احمر در توزیع واکسن کرونا نقشی ندارد.

اکتوورکو به زودی واکسن کرونا تولید می‌کند

براساس آخرین اطلاعات دریافتی شرکت اکتوورکو در تلاش است تا از دو مسیر واکسن کرونا را تولید کند. یک مسیر از طریق تحقیق و توسعه و تولید داخلی و مسیر دیگر تولید قراردادی و مشترک یک واکسن کرونای خارجی. درباره جزئیات برنامه اکتوورکو در زمینه تولید واکسن کرونا توضیح دهید و اینکه چطور شد اکتوورکو وارد حوزه واکسن شد.

بر همین اساس چندی پیش دکتر زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونای پایتخت از گروه دارویی اکتوور کو بازدیدی داشتند که در ایین بازدید  با توجه به توان و ظرفیت بالای مجموعه دارویی اکتوور خواستار تداوم سرمایه گذاری علمی و اقتصادی این مجموعه در حوزه واکسن کرونا، تولید انبوه داخلی و داروهای لازم برای درمان بیماران کرونایی شده بود.

اعلام آخرین خبرها از واردات و تولید مشترک واکسن کروتا از زبان دکتر رئیسی

 علیرضا رئیسی روز شنبه 28 فروردین در حاشیه شست و پنجمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «امروز بحث‌های مختلفی در جلسه مطرح شد اما محور این بحث‌ها بررسی وضعیت ایران و دنیا بود و بویژه مباحث مهمی پیرامون واکسن شکل گرفت و مروری بر میزان واکسیناسیون و تولید و وارادت آن داشتیم.»

وی افزود: «خوشبختانه تولید داخلی به مراحل خوبی می‌رسد. واکسن شفافارمد یا همان واکسن کووایران برکت در آستانه ورود به فاز سوم است و انشاالله اگر با موفقیت به اتمام برسد ما می‌توانیم از این شرکت‌ها واکسن را به طور کامل دریافت کنیم و واکسیناسیون سریع انجام شود.»

رییسی ادامه داد: «واکسن موسسه رازی در آستانه ورود به فاز دو و واکسن وزارت دفاع هم در آستانه ورود به فاز دوم است. از طرفی واکسن تولید مشترک انستیتو پاستور در آستانه ورود به فاز سه است. واکسن سیناژن هم در مرحله اخذ تاییدیه کمیته بالینی است‌. این خبر خوبی است که نشان دهنده مراحل امیدوار کننده واکسن تولید داخل است و سازمان غذا و دارو تاییدیه لازم را بر اساس کارآزمایی بالینی بدهد. امیدواریم یک یا دو واکسن ساز از تیرماه به شکل انبوه واکسن در اختیار ما بگذارند.»

وی درباره میزان واکسن‌های وارداتی اظهار کرد: «تاکنون حدود ۴۲۰ هزار دُز از روسیه، ۶۵۰ هزار دُز از کشور چین، ۱۲۵ هزار دُز از هندوستان که البته قرار بود ما از این کشور ۵۰۰ هزار دُز واکسن بگیریم که تاکنون ۱۲۵ هزار دُز تحویل داده شده است‌ و از کشور کره جنوبی واکسن آسترازنکا حدود۷۰۰ هزار دز واکسن تحویل گرفتیم. مجموعا یک میلیون و ۸۹۵ هزار دُز واکسن در اختیار ما قرار گرفته است و چون واکسن‌ها دو دُزی تزریق می‌شود تاکنون قریب به ۵۰۰ هزار نفر واکسیناسیون انجام دادیم و امیدواریم ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده واکسیناسیون فاز اول شامل کادر درمان، گروهی از بیماران صعب‌العلاج، سرطانی و افراد خانه سالمندان را بتوانیم انجام داده و تمام کنیم و از اواسط اردیبهشت ماه وارد فاز دوم واکسیناسیون شویم.»

رییسی در مورد وضعیت کرونا در ایران ادامه داد: «همه با نگاه به اطرافیان‌مان می‌بینیم که یک یا دو نفر به بیماری مبتلا هستند و این نشان دهنده بالا بودن سرعت گسترش بیماری است و لازم است مراقبت‌های شدیدی داشته باشیم. همانطور که می‌دانید محدودیت‌ها تا آخر این هفته تمدید شد و نیاز است در شهرهای قرمز و نارنجی پروتکل‌ها به دقت رعایت شود.»

باید به این مساله نیز توجه داشت با توجه به اینکه برخی از شرکت ها نیز آمادگی خود را جهت تولید مشترک واکسن در کشور اعلام کرده اند و با توجه به اینکه در سال ” تولید ، پشتیبانی و مانع زدایی ها ” قرار داریم امیدواریم مسئولین اولویت های خود را در این زمینه قرار دهند و حمایت ها و پشتیبانی های لازم را در این زمینه داشته باشند.

نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که در روزهای اخیر گفتمان هایی توسط مسئولین علیه یکدیگر در خصوص بیماری کرونا پیش آمده و  همین موضوع باعث شده مردم بیشتر نگران اوضاع بیماری شوند که در اینجا می توان گفت که مسئولین بجای حاشیه سازی برای یکدیگر تصمیمات و مدیریت مناسبی را جهت سلامت جامعه و مردم داشته باشند.

در پایان می توان به این نکته اشاره کرد که در تمامی دنیا و  کشور ها واردات و تولید واکسن کرونا از یک مجرا صورت می گیرد که امیدواریم در کشور ما نیز این اتفاق بیفتد و با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب، مدیرت ها و تصمیات در این خصوص باید توسط کارشناسان بهداشت و درمان صورت بگیرد و تامین واکسن که یکی از اولویت های بسیار مهم تمامی کشور ها از جمله کشور ما می باشد در اولویت برنامه های مسئولین باشد.امیدواریم با مدیریت های کارشناسی شده و حذف حاشیه سازی ها توسط مسئولین هر چه زودتر بتوانیم بیماری و ویروس کرونا را شکست دهیم تا مردم و جامعه به آرامش برسند.

انتهای پیام/