- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

بررسی «دستاوردها، فرصت ها و چالش های صنعت تولید مواد اولیه دارویی»

روز پنج شنبه 14 اسفند 1399 در برنامه «دارونامه» رادیو گفتگو، موضوع «دستاوردها، فرصت ها و چالش های صنعت تولید مواد اولیه دارویی» با حضور مهندس صابر نامی، دبیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی و دکتر بابک مصباحی، یکی از فعالان حوزه دارویی را مورد بررسی قرار داد که در ادامه مشروح آن خواهد آمد.

تأمین 71.2 درصد مواد اولیه دارویی مورد نیاز در داخل کشور

مهندس نامی با اشاره به اینکه در اواخر دهه 60 تولید مواد اولیه دارویی در کشور نداشتیم، گفت: به همت متخصصان و دلسوزان صنعت دارویی، صنعت تولید داخلی مواد اولیه دارویی از اواخر دهه 60 شروع شد و امروز با گذشت 30 سال شاهد هستیم که 71.2 درصد ارزش ریالی نیاز کشور توسط تولید داخلی تأمین می شود.

حرکت به سوی تولید داروی ژنریک، تحولی بزرگ در حوزه داروسازی کشور

دکتر مصباحی با تأکید بر تغییر مثبت سیاست گذاری دارویی بعد از انقلاب، گفت: تغییر سیاست گذاری حوزه دارویی از برند به ژنریک، یک تحول بزرگ در صنعت داروسازی کشور ایجاد کرد. این تغییر دیدگاه، باور به تولید داخلی دارو را ایجاد کرد و موجب پیشرفت های زیاد در صنعت دارویی کشور شد. امروزه بسیاری از داروها با کیفیت بالا در داخل کشور تولید و مصرف می شود.

وی افزود: هر اندازه در تولید داروی نهایی پیشرفت داشته باشیم، باید به همان اندازه از تولید مواد اولیه دارویی نیز حمایت نماییم تا بتوانیم به سوی تکمیل زنجیره تأمین حرکت کنیم.

15 مولکول جدید در سبد محصولات مواد اولیه دارویی در سال 99

نامی با بیان اینکه در واحد های تحقیق و توسعه تولیدکنندگان مواد اولیه پیشرفت های زیادی داشته ایم، بیان کرد: تولیدکنندگان مواد اولیه به ویژه در سال های اخیر، مولکول های جدید زیادی را به مرحله تولید انبوه رسانده اند. در سالی که گذشت با وجود مسئله کرونا، 15 مولکول جدید به سبد محصولات مواد اولیه دارویی کشور اضافه شده است. امیدواریم با حمایت بیشتر دولت بتوانیم به سمت خودکفایی کامل این حوزه پیش برویم.

تولید مواد حد واسط در داخل کشور، قدم بعدی در جهت تکمیل زنجیره تولید دارو

مصباحی در خصوص موانع و چالش های صنعت مواد اولیه دارویی جهت پیشرفت، گفت: نحوه حمایت دولت از این صنعت بسیار مهم است. یکی از حمایت های کلیدی دولت، تخصیص ارز جهت تهیه و تأمین مواد حد واسط به تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی می باشد. البته باید به این نکته توجه داشت که در زنجیره تولید دارو باید آرام آرام به دنبال حلقه بعدی، یعنی تولید مواد شیمیایی و حد واسط باشیم که این نکته مورد توجه سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی نیز قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: حمایت های مالی دولت از صنعت مواد اولیه دارویی، به ویژه از شتاب دهنده ها و شرکت های خصوصی که از نظر اقتصادی تحت فشار هستند، می تواند در پیشرفت این صنعت بسیار موثر باشد.

واردات بی رویه مواد اولیه دارویی مشابه تولید داخلی، بزرگترین مشکل

نامی به چالش های موجود صنعت مواد اولیه دارویی اشاره کرد و گفت: متأسفانه ما در این صنعت بیشتر از فشارهای خارجی و تحریم، درگیر فشارهای داخلی هستیم. اصلی ترین مشوق پیشرفت در صنعت دارو و مواد اولیه دارویی، ابلاغ سیاست تولید ژنریک دارو در کشور بود که رهبر انقلاب هم بر این نکته بسیار تأکید نموده اند. حال سوال اینجاست که چرا برخی با اجرای این سیاست مخالف هستند!؟

وی در ادامه به موضوع تخصیص ارز دارویی پرداخت و افزود: متأسفانه در حوزه دارو به برخی بخش ها به بهانه های مختلف ارز تخصیص می یابد که هیچ کمکی به حوزه درمان کمکی نمی کند و منابع ارزی کشور منحرف می شود. آیا نمی توان از حداکثر ظرفیت و توان تولید داخلی استفاده نمود!؟ واردات بی رویه مواد اولیه دارویی که مشابه تولید داخلی دارند، یکی از بزرگترین مشکلات این صنعت می باشد. این واردات در حالی صورت می گیرد که انبار تولیدکننده داخلی پر است. بنابراین تخصیص به هنگام و به موقع ارز و همچنین جلوگیری از واردات بی رویه مواد اولیه مشابه تولید داخلی، مهم ترین راهکار رفع موانع صنعت مواد اولیه دارویی هستند.

مقایسه قیمت محصول داخلی و وارداتی باید در شرایط عادلانه صورت گیرد

دبیر سندیکای مواد اولیه دارویی با تأکید بر اینکه مقایسه قیمت مواد اولیه داخلی و وارداتی باید شرایط مساوی و عادلانه صورت بگیرد، گفت: در صنعت تولید مواد اولیه داخلی تنها به مواد حد واسط ارز دولتی اختصاص می یابد و برای تأمین حلال ها و سایر موارد، ارزی به این صنعت تعلق نمی گیرد. همین ارز نیز به همه محصولات تعلق نمی گیرد و فقط برخی محصولات شامل تخصیص ارز دولتی می شوند. اما واردکننده برای خرید محصول نهایی ماده اولیه، ارز دولتی دریافت می کند. بنابراین مقایسه قیمت برخی محصولات ماده اولیه داخلی با مشابه وارداتی با شرایط گفته شده، جهت توجیه واردات با ارز دولتی، عادلانه و منطقی نیست.

تأسیس دفتر همکاری های مشترک، گامی بلند در جهت تعامل هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه

نامی در پایان در خصوص بکارگیری فارغ التحصیلان داروسازی در سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، گفت: به تازگی یک دفتر همکاری های مشترک دانشگاه و صنعت در دانشگاه شهید بهشتی توسط سندیکا تأسیس شده است. در صنعت مواد اولیه دارویی، تخصصی های مختلف غیر از داروسازی مشغول به کار هستند. با همکاری های صورت گرفته در این دفتر تاکنون چندین پروژه موفقیت آمیز به اجرا درآمده است. در دفتر همکاری مشترک، نیازهای صنعت شناسایی شده و به دانشگاه جهت کار در قالب پایان نامه های دانشجویی معرفی می شود. در نهایت از نتایج این پایان نامه ها به صورت عملی در صنعت استفاده می شود. به زودی با فراخوان گسترده توسط دفتر همکاری های مشترک، قدمی بزرگ جهت تعامل بین دانشگاه و صنعت برداشته خواهد شد.