- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

پزشکان با چه مجوزی داروهای تایید نشده، از جمله سووداک تجویز می کنند؟ آیا این داروها تاییدیه بین المللی برای درمان کرونا دارد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فارمانیوز [1]، در مقالاتی که توسط برخی مجلات بین المللی چاپ شده است نشان داده شده است که درمان ترکیبی Sofosbuvir-Daclatasvir (Sof / Dac) از موفقیت بالایی در درمان بیماران برخوردار است. برای اولین بار ، یک قرص Sof / Dac در ایران (Sovodak) فرموله شده است. در این راستا ، مطالعه حاضر با هدف بررسی ایمنی و اثربخشی Sovodak به مدت 12 هفته در طی درمان بیماران آلوده به ویروس هپاتیت C ژنوتیپ 1 (HCV) انجام شد.

این ترکیب توسط یک شرکت ایرانی با نام تجاری Sovodak تولید می شود. این ترکیب شامل 400 میلی گرم sofosbuvir و 60 میلی گرم daclatasvir است و از سال 2015 در آزمایشات بالینی مورد استفاده قرار گرفته است. Sovodak در اکتبر 2015 توسط سازمان غذا و داروی ایران تأیید شد و در حال حاضر در ایران به عنوان درمان انتخابی برای همه ژنوتیپ های هپاتیت C به بازار عرضه می شود.

داروی سووداک دارویی است که تاییدیه بین المللی برای درمان و یا پیشگیری از کرونا ندارد و جالب تر اینکه در پروتکل های درمانی نیز هیچ اشاره ای به این دارو نشده است ولی متاسفانه مشخص نیست این دارو چرا توسط برخی پزشکان تجویز می شود و نکته مهم تر اینکه چه کسی به پزشکان مجوز تجویز این دارو را داده است؟

دكتر ملك زاده معاون اسبق تحقیقات وزارت بهداشت بدون داشتن مسئوليت مرتبط با انتشار مجوزي به پزشكان بر اساس بيانيه هلسينكي دست آنها را براي هر مدل درماني باز مي گذارد كه هيچ منعي براي لانچ داروي سوداك بدون سپري كردن مسير علمي وجود نداشته باشد.
حال سوال مطرح می شود: سمت ايشان معاونت پژوهشي بوده ( نه درمان و نه دارو ) چطور اين مجوز را برای پزشکان صادر نموده است؟
– آيا بيانيه هلسينكي لازم الاجراست ؟ تا كنون قرار بوده مجوز بر اساس قوانين و مقررات ايراني صادر شود ؟
– اگر ما كاملاً مطيع خارجي ها هستيم !!! كدام نظام رگولاتوري خارجي اجازه تجويز خارج از پروتوكول سودواك ( داروي تركيبي سوفسبوير – داكلاتاسوير ) را داده است؟

– سازمان نظام پزشكي كه يك سازمان سياسي صنفي شده است، آيا تضاد منافع براي ورود به اين موضوع ندارد ؟

 

انتهای پیام/