تهران
کد خبر:6712
پ
اسکن مغز آلزایمر

امیدی تازه برای درمان آلزایمر: محققان روشی جدید برای ارسال دارو به درون مغز پیدا کردند

دانشمندان در پژوهشی تازه توانسته‌اند روشی را پیدا کنند تا ارسال دارو به درون مغز بیماران مبتلا به آلزایمر ممکن شود.

دانشمندان در پژوهشی تازه توانسته‌اند روشی را پیدا کنند تا ارسال دارو به درون مغز بیماران مبتلا به آلزایمر ممکن شود.

به گزارش فارمانیوز به نقل از دیجیاتو، گروهی از محققان در ژاپن به روش جدیدی برای انتقال دارو به مغز دست پیدا کرده‌اند که در آزمایش روی موش‌ها موفق ظاهر شده است. آن‌ها می‌گویند این روش می‌تواند سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش دهد و حتی شاید امیدی برای درمان آن ایجاد کند.

دانشمندان در این روش برای انتقال آنتی‌بادی پروتئین آمیلوئید B به داخل مغز نوعی نانومیسل پلیمری گلوکزیله ایجاد کرده‌اند که در‌واقع توپ‌هایی توخالی و ریز است که می‌تواند از سد خونی مغز موش‌ها عبور کند. این فرایند با میانجی‌گری حامل شماره ۱ گلوکز (GLUT1) انجام می‌شود و با افزایش سطح گلوکز خون شدت می‌یابد.

محققان در آزمایش‌های خود نانومیسل‌های پلیمری را با تکه‌هایی از آنتی‌بادی ضد الیگومرهای آمیلوئید B پر کردند و به مغز موش‌های مبتلا به آلزایمر فرستادند. «نوبو سانجو»، از محققان ارشد این پژوهش می‌گوید: «نتایج کار بسیار واضح بود. تزریق تکه‌های آنتی‌بادی ضد الیگومرهای آمیلوئید B از طریق نانومیسل‌های پلیمری به‌طرز چشمگیری تعداد گونه‌های خطرناک آمیلوئید B را کاهش داد. به‌علاوه، پلاک‌های آمیلوئیدی که همچنان شکل می‌گرفتند، کوچک‌تر و کم‌تراکم‌تر از نمونه‌های مشاهده‌شده در سایر موش‌های مبتلا به آلزایمر بودند.»

 

اثر این درمان روی موش‌های مبتلا به آلزایمر چه بود؟

پژوهشگران سپس رفتارهای موش‌های تحت درمان را بررسی کردند و متوجه شدند که این موش‌ها یادگیری و ظرفیت حافظه بهتری نسبت به موش‌های درمان‌نشده داشته‌اند. «آکیکو آمانو»، از نویسندگان ارشد این مقاله می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که رساندن سطح مناسبی از آنتی‌بادی به مغز با کمک نانومیسل‌های پلیمری می‌تواند گونه‌های خطرناک آمیلوئید B را کاهش دهد و سرعت پیشرفت آلزایمر در موش‌ها را پایین بیاورد.»

بیماری آلزایمر که به زوال عقل منجر می‌شود، معمولاً با تجمع پروتئین آمیلوئید B در مغز به‌وجود می‌آید. دانشمندان در گذشته سعی کرده بودند آنتی‌بادی‌های ضد این پروتئین را به مغز بفرستند، اما این داروها به‌شکل مؤثر از سد خونی مغز عبور نمی‌کنند. حالا دانشمندان امید تازه‌ای برای کمک به بیماران پیدا کرده‌اند. نتایج پژوهش حاضر در مجله Journal of Nanobiotechnology منتشر شده است.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =

کلید مقابل را فعال کنید