تهران
کد خبر:6085
پ
2H0A1355

نگاهی به زندگی مرحوم دکتر عباس شیبانی

دکتر عباس شیبانی که خدمات زیادی را به جامعه پزشکی کشور کرده بود پنج شنبه شب در گذشت. او به ساده‌زیستی بسیار شهره بود و در زمینه جراحی قلب و عروق نیز فعالیت‌های بسیاری برای خودکفایی کشورمان صورت داد.

دکتر عباس شیبانی که خدمات زیادی را به جامعه پزشکی کشور کرده بود پنج شنبه شب در گذشت. او به ساده‌زیستی بسیار شهره بود و در زمینه جراحی قلب و عروق نیز فعالیت‌های بسیاری برای خودکفایی کشورمان صورت داد.

به گزارش فارما نیوز، پنج‌شنبه شب، «عباس شیبانی» نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در سن ۹۱ سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت. عباس شیبانی متولد ۱۳۱۰ در تهران، پزشک و سیاستمداری که به ساده زیستی شهرت داشت از اعضای شورای انقلاب و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران بود. مراسم تشییع مرحوم شیبانی ساعت ۱۴ دیروز جمعه در بهشت زهرا برگزار شد.

او در سال ۱۳۲۹خورشیدی فعالیت سیاسی خود را شروع کرد. در سال ۱۳۳۵ در تظاهرات حمایت از جمال عبدالناصر دستگیر و از دانشکده پزشکی نیز اخراج شد و در سال ۱۳۴۷ به دانشگاه بازگشت و تحصیلات پزشکی خود را به اتمام رساند. مرحوم شیبانی سال‌ها در زندان‌های شاه به سر برد و با ۹ بار محکومیت ۱۳ سال از عمر خود را در زندان‌های رژیم پهلوی گذراند. مرحوم شیبانی پس از انقلاب در هیئت دولت موقت شورای انقلاب، وزیر کشاورزی شد.

او عضو شورای انقلاب اسلامی ایران، نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی، وزیر کشاورزی، مشاور آیت‌الله عباس لطفیان سرگزی در مؤسسه آموزش عالی و پژوهشکده صحیفه سجادیه و رساله حقوقیه، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی (۵ دوره، ۱۹ سال)، رئیس‌دانشگاه تهران، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره دوم (یکی از رقبای شهید محمدعلی رجایی) و دوره پنجم (تنها رقیب اکبر‌هاشمی رفسنجانی)، عضو شورای شهر تهران (۳ دوره، ۱۴ سال) بود.

ساده زیستی دکتر عباس شیبانی

عباس شیبانی از دوره دوم تا چهارم عضو شورای شهر تهران بود. در دوره پنجم سالن جلسات شورای اسلامی شهر تهران به‌ نام «عباس شیبانی» نام‌گذاری شد. او در سال‌هایی که عضو شورای شهر تهران بود جزو نخستین اعضایی بود که به صحن می‌آمد و بارها درخصوص تاخیر در ورود به صحن شورای شهر به اعضا تذکر می‌داد.

او یک تذکر همیشگی داشت که در تمام سال‌هایی که عضو شورای شهر تهران بود آن را تکرار کرد. او خواستار خروج یک دستگاه خودروی فرسوده از ناوگان پایتخت به ازای شماره‌گذاری هر خودروی جدید توسط پلیس راهنمایی و رانندگی بود.

سید محمود دعایی(مدیرمسئول سابق روزنامه اطلاعات) با اشاره به سابقه آشنایی خود با دکتر شیبانی در سال‌های اولیه دهه ۴۰ خورشیدی گفت: ایشان جزو معدود افراد غیر روحانی بود که عصر برخی روزها برای دیدن دوستانشان به حجره کرمانی‌ها در مدرسه فیضیه قم می‌آمد و آشنایی من با ایشان از آنجا آغاز شد.

پس از حادثه هفتم تیر و شهادت چهار تن از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای با شیبانی به مدت پنج دوره در مجلس در کسوت نمایندگی مردم تهران همکار شدیم و در این مدت ساده زیستی و بی‌نیازی وی به دنیا از مهم‌ترین ویژگی‌های متمایزکننده از سایرین بود. ساده زیستی و پرهیز از دنیا به حدی در شیبانی بود که حتی در طول دوران ۲۰ ساله نمایندگی مجلس شخصی به یاد ندارد که وی حتی از امکانات اولیه مانند غذاخوری نمایندگان هم استفاده کرده باشد.

دکتر شیبانی : همسرم همیشه حامی و در کنار من بود

آن مرحوم در مصاحبه با روزنامه سپید گفته است: «متولد سال ۱۳۱۰ در تهران هستم. پدرم هدایت‌الله و مادرم فاطمه شیبانی بودند. تمام مدت تحصیل را نیز در تهران بوده‌ام. سال ۱۳۳۲ وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شدم، البته چون به تناوب به دلیل فعالیت سیاسی به زندان می‌افتادم، سال ۱۳۵۰ فارغ ‌التحصیل شدم. البته سال ۱۳۴۰ درسم تمام شده بود ولی پایان‌نامه را در سال ۱۳۵۰ به اتمام رساندم.

سال ۱۳۴۸ ازدواج کردم. ماحصل این ازدواج یک دختر و دو نوه است. همسرم کاملا همراه من بودند. مرتب در زندان برای ملاقات می‌آمدند. او همیشه حامی و در کنار من بود. به واسطه آنچه تصمیم می‌گرفتم و انجام نمی‌شد، به خدا پناه می‌بردم. به هر حال با آموزه‌هایی که از بزرگان دین آموخته بودم، با دستورات امام علی(ع) ناامید و مایوس نشدم.»

خدمات علمی مرحوم شیبانی

در 20 آبان ماه 1400 نشست رونمایی از جایزه و همچنین گرامیداشت خدمات این پزشک با حضور تعدادی از پزشکان متخصص، دوستداران، خانواده و فعالان رشته قلب و عروق برگزار شد. در این رویداد و نشست، ضمن معرفی جایزه علمی دکتر عباس شیبانی و درج آن در تقویم سالیانه رویداد‌های علمی کشور، از نشان این جایزه نیز رونمایی شد.

این جایزه و نشست که به همت جمعی از دوستداران و علاقه‌مندان، پژوهشگران، پزشکان و فعالان رشته قلب و عروق و سلامت کشور به صورت خودجوش و داوطلبانه برنامه‌ریزی و اجرا شد، تا ضمن تجلیل از جایگاه علمی این پزشک، از خدمات مدیریتی وی که سالیان متمادی در زمینه خودکفایی کشور در حوزه جراحی‌های قلب و کمک به تسهیل روند درمان به ویژه بیماران قلب و عروق کشور کوشیده بود، قدردانی شود.

در این برنامه، همکاران عباس شیبانی از خدمات علمی و تلاش‌های موثر این شخصیت علمی در توسعه خدمات پزشکی کشور در چند دهه گذشته و تلاش‌های وی برای خودکفایی ارزی در حوزه درمان و توسعه رشته قلب و عروق و تجهیز بیمارستان‌های کشور سخن گفتند.

در آن نشست اعلام شد که هدف از اعطای این جایزه حمایت از توسعه علمی و فراهم ساختن زمینه رشد درمان در رشته قلب و عروق کشور است و از امسال به طور دائم به دانشمندی که سهم زیادی در پیشرفت شاخه قلب و عروق، پیشگیری، تشخیص و درمان بیماران این حوزه داشته است، اهدا خواهد شد.

چهره ماندگار علمی و فرهنگی سال 1378

عباس شیبانی، مبتکر طرح خودکفایی درمانی و صرفه‌جویی ارزی در ایران و بی‌نیاز کردن کشور از اعزام بیماران قلبی و عروقی به خارج از کشور بوده و طی سال های متمادی مسئولیت‌های مختلف مدیریتی و اجرایی خود، خدمات درخشانی در این عرصه ارائه کرده است.

همچنین عباس شیبانی در هفتمین همایش چهره‌های ماندگار علمی و فرهنگی در سال 1387 نیز به عنوان چهره منتخب کشور شناخته شد.

گفتنی است که با وجود سوابق اجرایی و مدیریتی زیاد، مهم‌ترین جنبه از شخصیت ماندگار دکتر عباس شیبانی، در زمینه علوم پزشکی و خدمات درمانی و دانش ورزانه وی در رشته قلب و عروق بوده است و به همین مناسبت، این رویداد و با هدف تقدیر از سال‌ها تلاش‌های فراوان وی و قدردانی از چهره‌های برجسته رشته قلب و عروق کشور برگزار شد.

دکترعباس شیبانی پنج شنبه اول دی ۱۴۰۱ درگذشت. آیت‌الله خامنه‌ای روز جمعه ۲ آذر برپیکر دکتر عباس شیبانی آن یار دیرین و صدیق انقلاب نماز اقامه کردند. در این مراسم جمعی از خانواده و بستگان مرحوم شیبانی نیز حضور داشتند. پیکر دکتر عباس شیبانی در قطعه ۷۰ بهشت زهرا دفنبه خاک سپرده  شد.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 18 =

کلید مقابل را فعال کنید