تهران
کد خبر:6067
پ
1856880_813

نظام سلامت کشور پاشنه آشیل تمامی دولت‌ها

محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات کارت زرد مجلس به وزیر بهداشت گفت: نظام سلامت کشور، پاشنه آشیل تمامی دولت‌ها محسوب می‌شود؛ نه تنها در دولت سیزدهم، بلکه در دولت دوازدهم و تمامی دولت‌های دنیا مسئله سلامت یکی از مهم‌‎ترین پاشنه آشیل‌ها است.

محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات کارت زرد مجلس به وزیر بهداشت گفت: نظام سلامت کشور، پاشنه آشیل تمامی دولت‌ها محسوب می‌شود؛ نه تنها در دولت سیزدهم، بلکه در دولت دوازدهم و تمامی دولت‌های دنیا مسئله سلامت یکی از مهم‌‎ترین پاشنه آشیل‌ها است.

به گزارش فارمانیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع سلامت شاخصه‌ای است که برای ارزیابی عملکرد دولت‌ها در کشورهای مختلف، زیر ذره بین قرار می‌گیرد. در کشور ایران نیز این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا به دلیل بروز برخی مشکلات داخلی و خارجی از جمله تحریم، کمبود و گرانی برخی اقلام دارویی، مسئله کرونا و…، سوالات متعددی از سوی مجلس از وزیر بهداشت پرسیده شد.

بندپی ادامه داد: ۸.۵ درصد جی دی پی کشور در اختیار وزارت بهداشت و نظام سلامت قرار گرفته است اما نه تنها مردم، بلکه مسئولان و کارکنان این حوزه نیز از نظام سلامت کشور رضایت ندارند. به همین دلیل ما نیازمند تغییرات جدی در ساختار نظام سلامت کشور هستیم؛ لذا باتوجه به ضرورت این موضوع، ناگزیر هستیم تا به طرح پزشک خانواده تن بدهیم. اگر این طرح به درستی اجرا شود، بین منابع و مصارف نظام سلامت، ارتباط منطقی برقرار خواهد شد.

برخی خدمات درمانی هیچ ضرورتی ندارد

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اشاره به خدمات گران قیمت تجویزی و درمانی در نظام سلامت کشور، تصریح کرد: متاسفانه در برخی موارد، خدمات تجویزی و درمانی گران قیمتی به مردم ارائه می‌شود که هیچ ضرورتی ندارد و البته هیچ نظارتی هم بر این مسئله وجود ندارد. راه حل این موضوع صرفا اجرای طرح پزشک خانواده است. وقتی از طریق پزشک خانواده، نسخه نویسی الکترونیکی انجام شود و برای هر فرد پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شود، بسیاری از هزینه‌های نظام سلامت کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به جلسه وزیر بهداشت با اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر بهداشت در این جلسه ضمن پاسخگویی به سوالات نمایندگان، توضیحاتی را در زمینه واکسیناسیون گسترده در کشور، دستاوردهای طرح دارویار، کنترل بیماری کرونا، دستاوردهای پزشکی ایران در منطقه و… دادند. در عین حال، منکر مشکلات موجود در نظام سلامت نشدند. البته نظارت مجلس و دولت بر نظام سلامت کشور ضعیف است اگرچه مجلس بعد نظارتی خود را قوی تر از گذشته کرده است اما هنوز کافی نیست.

وزارت بهداشت نظارت میدانی خود را تقویت کند

بندپی اضافه کرد: وزارت بهداشت باید نظارت میدانی خود را بر نظام سلامت کشور بیشتر کند. درحال حاضر مسئله کمبود دارو یکی از معضلات کشور است اما در عین حال کمتر خانواده‌ ایرانی پیدا می‌شود که حداقل یک جعبه حاوی دارو در خانه نداشته باشد. البته در هیچ جایی هم ذکر نشده که افراد منزل شخصی خود، چه میزان دارو ذخیره کرده‌اند. این درحالی است که برای تولید و واردات مواد اولیه این داروها، ارزهای دولتی مصرف شده است و باید مشخص شود که هر فرد، چه میزان دارو در خانه دارد.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: در نظام سلامت کشورهای پیشرفته دنیا، تمامی داروهای افراد مستند شده است. به صورتی که هر بیماری که توسط پزشک دارو دریافت کرده است، به صورتا اتوماتیک در سیستم ثبت می‌شود. اگر طرح پزشک خانواده در کشور احیا شود، بیمار ابتدا به پزشک خانوادگی خود مراجعه می‌کند و پزشک خانواده بعد از دیدن سوابق بیمار، دارو تجویز می‌کند؛ البته در بسیاری از موارد، نیاز به تجویز هیچگونه دارویی برای بیمار وجود ندارد.

وی با تاکید بر لزوم تغییر در ساختار نظام سلامت کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه تعارض منافع اجازه تغییر در ساختار نظام سلامت کشور را نمی‌دهد؛ البته کمیسیون بهداشت مجلس با جدیت و قدرت به دنبال این است که مسیر تغییر در ساختار نظام سلامت کشور را به خوبی طی کند. باید توجه کنیم با استیضاح وزیر، این مشکل حل نخواهد شد زیرا که ساختار ایراد دارد و مجلس باید در این زمینه به وزارت بهداشت کمک کند.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

کلید مقابل را فعال کنید