تهران
کد خبر:6056
پ
202211100817690872

شرم و خجالت از مشکل دارو

در نشست کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد که علیرغم تمامی رفت و آمدها، تذکرات و برگزاری نشست‌ها، مشکل کمبود دارو همچنان رفع نشده و عدم پیش‌بینی‌ها، برخورد و تدبیر به هنگام باعث شده شرمنده بیماران باشیم. البته با حل نشدن تامین نقدینگی که ریشه اصلی مشکل است نیز مواجه هستیم و عدم پیش‌بینی‌ها، برخورد و تدبیر به هنگام باعث شرم و خجالت ما از بیماران شده است.

در نشست کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد که علیرغم تمامی رفت و آمدها، تذکرات و برگزاری نشست‌ها، مشکل کمبود دارو همچنان رفع نشده و عدم پیش‌بینی‌ها، برخورد و تدبیر به هنگام باعث شده شرمنده بیماران باشیم. البته با حل نشدن تامین نقدینگی که ریشه اصلی مشکل است نیز مواجه هستیم و عدم پیش‌بینی‌ها، برخورد و تدبیر به هنگام باعث شرم و خجالت ما از بیماران شده است. ۷۱ نفر از نمایندگان استیضاح وزیر بهداشت را امضا کرده‌اند و خواسته و منفعت شخصی نداریم بلکه به دنبال رفع مشکلات سد راه تامین دارو، درمان مردم و بیماران خاص و سایر مشکلات موجود در عرصه بهداشت و درمان هستیم.

به گزارش فارمانیوز به نقل از خبرگزاری خانه ملت، مشکلات بیماران تالاسمی و وضعیت تامین و توزیع داروهای بیماران خاص با حضور رئیس سازمان غذا و دارو، فعالان صنعت دارو و مسئولان انجمن تالاسمی در کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بررسی شد.

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در آغاز این نشست، گفت: طی هفته های گذشته با حضور معاون درمان وزارت بهداشت، رئیس سازمان غذا و دارو و مسئولان انجمن تالاسمی مشکلات بیماران بررسی شد و مشکلات و وضعیت تامین دارو به گونه ای بود که احساس شرم و خجالت کردیم.

وی افزود: سازمان غذا و دارو تامین ۷ میلیون دارو را برای سال ۱۴۰۰ ضمانت کرد اما کسی پاسخگو نیست که عدد تولید و واردات آن در مجموع چه میزان بوده است بنابراین در نشست امروز به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم، ادامه داد: به معاون رئیس جمهور و رئیس جمهور به صراحت تاکید کردم که وضعیت دارو مساعد نیست و بیم آن می رود که مشکلات به سمت تجهیزات پزشکی نیز سوق پیدا کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، یادآور شد: طی روزهای اخیر از مسئولان داروخانه ۱۳ آبان و داروخانه های مرجع دیگر وضعیت کمبودهای دارویی را پیگیری کردم و اعلام شد که هنوز کمبودهای قابل توجهی وجود دارد که این مساله قابل قبول نیست.

روح‌الامینی تصریح کرد: متاسفانه علیرغم تمامی رفت و آمدها، تذکرات و برگزاری نشست ها مشکل کمبود دارو همچنان رفع نشده، در حالی که روندها باید اصلاحی باشد. البته با حل نشدن تامین نقدینگی که ریشه اصلی مشکل است نیز مواجه هستیم و عدم پیش‌بینی ها، برخورد و تدبیر به هنگام باعث شده شرمنده بیماران باشیم. در این رابطه به دنبال رفع مشکلات حوزه داروی مردم و بیماران خاص و تالاسمی، سرم و درمان هستیم و هیچ خواسته‌ای جز این نداریم. البته ۷۱ نماینده استیضاح وزیر بهداشت را امضا کرده اند و خواسته و منفعت شخصی نداریم بلکه به دنبال رفع مشکلات سد راه تامین دارو، درمان مردم و بیماران خاص و سایر مشکلات موجود در عرصه بهداشت و درمان هستیم.

رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان خطاب به رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: می‌طلبد توضیح دهید که به پیش بینی ها برای دارو چه اندازه عمل شد و همچنین وضعیت عملکرد کمی و کیفی چگونه بوده و ارزیابی شما در این باره چیست؛ کیفیت سلیقه ای نیست و کیفیت دارو از همه مباحث حساس تر است زیرا مقایسه، پروتکل، آزمون و ارزیابی دارد، آیا در مورد داروها این موارد لحاظ می شود.

وی افزود: متاسفانه سازمان غذا و دارو برنامه ریزی مناسبی برای تامین دارو نداشته است و وزارت بهداشت در کنار بی توجهی به مشکلات دارو و درمان به موضوع دیپلماسی سلامت نیز توجه چندانی ندارد و این مهم تنها با برگزاری جلسات و سفر به خارج محقق نمی شود؛ می طلبد پیگیری لازم در مورد پرداخت مابه التفاوت پول پروژه کواکس توسط وزارت بهداشت انجام شود.

روح الامینی با اشاره به جمع بندی این نشست، گفت: باید مکاتبه ای را در مورد گره گشایی از واردات مواد اولیه با منشا آلمان، سوئیس و سایر کشورهای متعهد به WHO داشته باشیم. همچنین در جریان برنامه ریزی و پیش بینی دستگاه ها برای تامین داروی مورد نیاز برای سال آینده قرار گیریم و سازمان غذا و دارو باید طی یک ماه برنامه و تدابیر خود را برای تامین دارو تا پایان سال ۱۴۰۲ در رابطه با نظارت به موقع، کیفیت، دیپلماسی سلامت و تعهدات به ما ارائه کنند.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =

کلید مقابل را فعال کنید