تهران
کد خبر:5930
پ
201904102059616106
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

جلوگیری از انحراف اعتبارات یک درصد مالیات بر ارزش افزوده

زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در نشست امروز کمیسیون تاکید شد که دانشگاه های علوم پزشکی کل کشور و ستاد وزارت بهداشت موظف هستند دقت لازم را داشته باشند تا منابع یک درصد مالیات بر ارزش افزوده در جای دیگر هزینه نشود. دیوان محاسبات هم به عنوان اهرم نظارتی مجلس توجه لازم را داشته باشد که منابع درست و در مسیر اصلی هزینه شود و انحراف اعتبارات را به مجلس گزارش کند تا تخطی در این رابطه صورت نگیرد.

زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در نشست امروز کمیسیون تاکید شد که دانشگاه های علوم پزشکی کل کشور و ستاد وزارت بهداشت موظف هستند دقت لازم را داشته باشند تا منابع یک درصد مالیات بر ارزش افزوده در جای دیگر هزینه نشود. دیوان محاسبات هم به عنوان اهرم نظارتی مجلس توجه لازم را داشته باشد که منابع درست و در مسیر اصلی هزینه شود و انحراف اعتبارات را به مجلس گزارش کند تا تخطی در این رابطه صورت نگیرد.

به گزارش فارمانیوز به نقل از خانه ملت زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از استماع گزارش معاون توسعه و منابع وزارت بهداشت در مورد نحوه هزینه کرد منابع حاصل از یک درصد مالیات بر ارزش افزوده در نشست امروز این کمیسیون خبر داد و گفت: رحیمی معاون توسعه وزارت بهداشت مطرح کرد که منابع ارزش افزوده برای اجرای تمامی سطوح پزشک خانواده کفایت لازم را می کند و اعضای کمیسیون نیز تاکید کردند که دانشگاه های علوم پزشکی کل کشور و ستاد وزارت بهداشت موظف هستند دقت لازم را داشته باشند تا منابع یک درصد مالیات بر ارزش افزوده در جای دیگر هزینه نشود. دیوان محاسبات به عنوان اهرم نظارتی مجلس توجه لازم را داشته باشد که منابع درست و در مسیر اصلی هزینه شود و انحراف اعتبارات را به مجلس گزارش کند تا تخطی در این رابطه صورت نگیرد.

گزارش رئیس کمیته امداد امام خمینی

وی از حضور بختیاری رئیس کمیته امداد امداد امام خمینی ( ره ) به منظور ارائه گزارش در مورد عملکرد و برنامه های این نهاد خبر داد و گفت: بختیاری اعلام کرد که 5 میلیون و 200 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی قرار دارند که 700 هزار نفر از این تعداد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی، مابقی بیمه سلامت و همچنین 3.5 میلیون نفر تحت پوشش بیمه روستایی بیمه سلامت هستند.

وی افزود: بر اساس اظهارات رئیس کمیته امداد تعداد بیمه شدگان اجتماعی طی سال‌های 95 تا 1400 به طور متوسط 10 درصد کاهش داشته و کاهش بیمه‌ شدگان به دلیل پالایش مددجویان و خروج به واسطه توانمندسازی و کمبود اعتبارات بوده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم یادآور شد: رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با تشریح برنامه تأمین سلامت نیازمندان بیان کرد که این برنامه شامل 3 فعالیت اصلی، پرداخت فرانشیز درمان حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج و ارتقاء شاخص‌های بهداشتی نیازمندان است که تا سال 97 بیمه پایه به مددجویان شهری ارائه می‌شد و از آن به بعد بیمه مددجویان به سازمان بیمه سلامت واگذار شد و برنامه حمایت از درمان مددجویان به صورت پوشش بیمه مکمل (فرانشیز) به مددجویان معیشت بگیر ارائه شده است که علت افزایش حجم در سال 1400 بهره‌مند شدن تمامی مددجویان اعم از معیشت بگیر و نیازمند موضوع تبصره 14 از خدمت بیمه درمان بوده و همچنین ارتقاء شاخص‌های بهداشتی در قالب آموزش‌های سلامت، طرح‌های بهداشت و دندان و غربالگری بیماری‌های غیرواگیر و همچنین ارائه بسته‌های بهداشتی به مددجویان ارائه می‌شود.

شیخی افزود: بختیاری برنامه کمک به رفع سوء تغذیه کودکان زیر 5 سال و مادران باردار را تشریح و اعلام کرد که اجرای طرح تغذیه کودکان زیر 5 سال با همکاری و هماهنگی دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت آزمایشی در استان‌های اصفهان، مازندران و هرمزگان با هدف کمک به بهبود تغذیه کودکان زیر 5 سال خانواده‌هایی که صرفاً در اثر فقر دچار سوء تغذیه شده‌اند از سال 1379 آغاز شده و طرح مذکور در حال حاضر نیز با همکاری دفتر بهبود وزارت بهداشت در 31 استان برای کودکان مشمول که اغلب غیرمددجو هستند، اجرا می‌شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: رئیس کمیته امداد پیشنهاد داد که بانک مرکزی با تعیین سهم بانک‌های عامل، مبلغ دویست هزار میلیارد ریال از منابع پس انداز و جاری قرض‌الحسنه و جاری شبکه بانکی برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به منظور کمک به بیماران صعب‌العلاج، سرطانی، خاص و زوج‌های نابارور و مبلغ سی هزار میلیارد ریال برای پرداخت به بیماران فقیر و معسر، بستری شده، حمایت از بیکاران، زندانیان جرائم غیرعمد و زنان سرپرست خانوار از جمله افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور و جمعیت هلال احمر اختصاص یابد وهمچنین در راستای اجرای ماده (11) آیین‌نامه اجرایی ماده (7) قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، دولت ماهیانه 5 میلیون ریال بابت کمک به رفع سوء تغذیه ، 300 هزار نفر از مادران باردار و شیرده و کودکان زیر 6 سال تحت پوشش کمیته امداد از محل اعتبارات سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اختیار کمیته امداد قرار دهد.

شیخی گفت:در این جلسه رئیس کمیته امداد اعلام کرد برنامه داریم که تا پایان سال 1402 در روستاها مددجوی بدون مسکن نداشته باشیم.

وی یادآور شد: اعضای کمیسیون از تلاش های کمیته امداد تشکر و مطرح کردند که تلاش می کنند موارد و پیشنهادات ذکر شده را در لایحه بودجه 1402 پیش بینی کنند.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =

کلید مقابل را فعال کنید