تهران
کد خبر:5476
پ
3226155

کمبود 200 قلم دارو در آینده

احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه­ ای به معاون اول رئیس جمهور ضمن هشدار دادن نسبت به کمبود حدود ۲۰۰ قلم دارو در آینده­ ای نزدیک، نوشت: عاملین این معضل را تحت تعقیب و برخورد قرار دهید. دیده بان در ماه­های گذشته با پیش­بینی این موضوع، به مسئولین امر […]

احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه­ ای به معاون اول رئیس جمهور ضمن هشدار دادن نسبت به کمبود حدود 200 قلم دارو در آینده­ ای نزدیک، نوشت: عاملین این معضل را تحت تعقیب و برخورد قرار دهید. دیده بان در ماه­های گذشته با پیش­بینی این موضوع، به مسئولین امر تذکر داد اما به آن توجهی نشد. متن نامه رئیس کارگروه دارو و درمان دیده بان شفافیت و عدالت نیز در پیوست این نامه آمده است.

احمد توکلی، رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت

به گزارش فارما نیوز، متن این نامه بدین شرح است:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر مخبر
معاون اول محترم رئیس جمهور
سلام علیکم
قال رسول الله(ص): و فی التاخیر آفات
احتراماً پیرو مذاکره تلفنی حدود ۳ ماه قبل و پیش بینی کمبود دارو به دلیل اقدامات ناصواب و غیرمسئولانه مسئولین سازمان غذا و دارو در طرحی به نام دارویار، به دلیل عدم توجه به تذکرات دیده بان شفافیت و عدالت منجر به کمبود دارو شد.
بعد از تأخیر در عزل رئیس سابق سازمان غذا و دارو، جلسه ای در مورخ ۴ آبان ماه در دفتر جناب آقای یزدی دبیر محترم ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و با حضور معاون اقتصادی جنابعالی، دبیر ستاد تنظیم بازار، سرپرست سازمان غذا و دارو و نماینده دیده بان شفافیت وعدالت تشکیل گردید و مواردی مطرح شد که یکی ازموارد مطروحه، مصداق سوراخ دعا گم کردن است (برخورد با ۶ شرکت داروئی تولیدکننده آنتی بیوتیک) که اگر تقصیری هم در کمبود دارو داشته باشند، بسیار ناچیز است و راه به خطا رفتن است. چون مسببین و مقصرین اصلی کمبود دارو، تصمیم سازان و تصمیم گیران در حوزه ستادی سازمان غذا و دارو و افراد پشت پرده آنها هستند که همگی برای دیده بان شناسایی شده اند.
به این شرکتها ارز نداده اند، تسهیلات مالی جهت مابه التفاوت ارز نیمایی و ترجیحی نداده اند، جلسات بازخوانی تشکیل نداده اند، قیمت گذاری با تأخیر و غیرمنطقی انجام داده اند که همه این اعمال منجر به تضعیف تولید داخل و در نتیجه کمبود دارو شده است یا به عبارتی دست شرکتها را بسته اند و الان مقصر اصلی که از عمد یا سهو منجر به این فاجعه شده را رها کرده و به دنبال افراد بسیار کم تقصیر رفتن، نه اینکه مشکل را حل نمی نماید، قطعاً مشکل را دوچندان می کند.
جهت اطلاع جنابعالی الان در حدود ۲۰۰ قلم از اقلام دارویی در معرض کمبود هستند که ۸۰ تای آن در مرحله بسیار پرخطر و مابقی در مراحل بعدی قرار دارند که اگر تدبیر نشود و در بر همان پاشنه بچرخد، کمبود آنها نیز به زودی بروز و نمود پیدا می کند. پس با تصمیم دولت باید کل تولید کنندگان این ۲۰۰ قلم را تحت تعقیب و برخورد قرار دهید و مقصر اصلی را رها نمایید.
لذا تا دیر نشده است، تدبیر نمایید.
دیده بان شفافیت وعدالت، همانند همیشه آمادگی دارد جهت برون رفت از این وضعیت خطرناک، با ارایه راه کارهای عملی، با حضور کلیه ذی نفعان وذی منصبان کمک نماید.
احمد توکلی – رئیس هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت

به گزارش فارما نیوز، متن نامه رئیس کارگروه دارو و درمان دیده بان شفافیت و عدالت نیز به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر توکلی
رئیس محترم هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت
با سلام
احتراما پیرو گزارشهای متعدد واصله، بررسی موضوع و تشکیل جلسات متعدد کارگروه درمان و دارو، گزارش اولیه درخصوص اقدامات خطرناک مسئولین سازمان غذا و دارو و خطر کمبود دارو با تضعیف تولید داخل و عواقب اجتماعی، امنیتی برای کشور به جنابعالی گزارش گردید.

متعاقب آن حدود سه ماه قبل تماس تلفنی جنابعالی با جناب آقای دکتر مخبر معاون اول محترم رییس جمهور انجام و تذکرات لازم اعلام گردید و به دنبال آن با دعوت وزیر محترم بهداشت، جلسه ای در دفتر وزیر با حضور جنابعالی، جناب دکتر نوری، آقای فراهانی، آقای کریمی و نماینده دیده بان شفافیت و عدالت و مسئولین وزارت بهداشت (مدیرکل حوزه وزارتی، مدیرکل حراست، مدیرکل بازرسی، مدیرکل روابط عمومی، رئیس سازمان غذا و دارو آقای دکتر دارایی، مدیرکل دارو، و مشاورین ایشان، تشکیل و کلیه موارد اعم از تعارض منافع، تالی فاسدها، تضعیف تولید داخل و تذکر و انذار شدید که تداوم این رفتار منجر به کمبود شدید دارو خواهد شد، رسماً به حاضرین درجلسه متذکر گردید ولی متاسفانه هیچ اقدام اصلاحی صورت نگرفت و پیگیری های بعدی درخصوص توجه مسئولین ذیربط (برخی از وزرا، نمایندگان مؤثر مجلس، سردار یزدی، بازرس ویژه رئیس جمهور و…) در دستور کار کارگروه قرارگرفت.
متاسفانه اصرار مسئولین سازمان غذا و دارو بر روش ناصواب خود ادامه یافت تا طی دو هفته اخیر با کمبود سرم و آنتی بیوتیک، اولین مرحله کمبود دارو کلید خورد و شد آنچه نباید می شد تا اینکه در دوم آبان ماه، دولت مجبور به عزل آقای دارایی گردید و معاون ایشان را سرپرست سازمان نمود.
طی روز چهارشنبه ۴ آبان، دو جلسه با حوزه معاونت سیاسی رئیس جمهور جهت تنویر و جلوگیری از اثرات این کمبودها با اعتراضات اخیر تشکیل شد و راهکارهای دیده بان نیز مطرح شد.

بلافاصله بعد از این جلسه، به دعوت سردار یزدی جلسه ای تشکیل و در این جلسه آقای پاداش معاون آقای مخبر، آقای محراب دبیر ستاد تنظیم بازار، نماینده شورای عالی امنیت ملی و آقای بیگلر سرپرست سازمان غذا و دارو جناب آقای یزدی و نماینده دیده بان شفافیت و عدالت، تشکیل گردید.
متاًسفانه به جای برخورد با مسببین موضوع، چگونگی برخورد با ۶ شرکت دارویی تولیدکننده آنتی بیوتیک در دستور کار قرارداشت. این اقدام یعنی سرپوش گذاشتن بر تخلفات و جرائم مسئولین غذا و دارو و جمع شدن موضوع با برخورد و رسانه ای کردن با چند شرکت دارویی که کمترین خطا را در این کمبود ها داشته اند که نماینده دیده بان شفافیت و عدالت مخالفت صریح خود را اعلام کرد و گفت این اقدام گم کردن سوراخ دعا است و به نظر باید مکاتبه ای فوری با آقای دکتر مخبر معاون اول محترم رئیس جمهور صورت پذیرد.
لذا استدعا دارد در این رابطه نامه ای را مرقوم و تقدیم ایشان بفرمایید.

باتشکر
رئیس کارگروه دارو، درمان و بهداشت دیده بان شفافیت و عدالت-دکتر عبدالحسین قاسم زاده

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 6 =

کلید مقابل را فعال کنید