تهران
کد خبر:5324
پ
حسینعلی شهریاری

نابسامانی در قیمت دارو گرفتاری های زیادی برای مردم و تولید کننده ایجاد کرده است

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه ۳۱ خرداد ماه مجلس شورای اسلامی در خصوص نابسامانی در قیمت دارو و عدم پوشش بیمه‌ای مردم به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش فارمانیوز؛ شهریاری با بیان اینکه حوزه دارو تابع قوانین بازار نیست، اظهار کرد: قیمت‌گذاری که در کمیته‌ای در سازمان غذا و دارو انجام می‌شود  و سازمان های بیمه گر باید از آن تبعیت کنند اما متأسفانه نماینده‌ای از این سازمانها و در این کمیته حضور ندارند. همچنین قیمت گذاری مکمل ها که اکنون در دست سندیکاهاست با دستور وزیر باید به کارگروه‌ها داده می شد که هنوز این اتفاق نیفتاده، ضمن اینکه وجود داروخانه های زنجیره ای باعث ایجاد مافیای دارو شده است.

وی با تاکید بر اینکه مسائلی همچون حقوق کارگران، گمرک، بسته بندی و تأمین ماده مؤثره در تعیین قیمت دارو موثر است، خاطر نشان کرد: از سال ۹۷ هزینه های بسته بندی و ماده مؤثره ۴ و ۲ و نیم برابر و دستمزدها و سایر هزینه‌ها ۳.۵ برابر شده که در نهایت باعث افزایش قیمت تولید ۸۳ درصدی شده است؛ تولیدکنندگان دارو تاکنون این شرایط را تحمل کرده اند، اما اکنون توان آنها سرریز شده و ستاد تنظیم بازار که تخصصی در این حوزه ندارد، کار را به دست گرفته است که باید از دست آنها خارج شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه با بیان برای تأمین داروهای خاص و صعب العلاج باید صندوقی ایجاد می شد که سازمان برنامه و بودجه باید روی آن نظارت می کرد اما این کار انجام نشد، تاکید کرد: تا زمانی که صندوق تشکیل نشود این سازمان برنامه پولس نخواهد داد و ما فقط مصوباتی داشتیم و توقعاتی ایجاد کرده‌ایم.

شهریاری با اشاره به وضعیت ارز و تأثیر آن بر تأمین دارو نیز گفت: برنامه عملیاتی دولت در این خصوص باید پیش از تصمیم‌گیری مجلس به پشتیبانی مجلس می‌آمد تا مجلس بر اساس آن برنامه، تصمیم گیری می‌کرد؛ با این وضعیت، گرفتاری ها و مشکلاتی برای مردم باقی ماند چراکه زیرساخت ها اماده نیست و با وجود گذشت چهار ماه از آغاز سال هنوز ارز قابل توجهی برای تأمین دارو تخصیص داده نشد.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 16 =

کلید مقابل را فعال کنید