تهران
کد خبر:5280
پ
1456755_336

دولت کجای مسیر پیشرفت صنعت مواد اولیه دارویی قرار دارد؟

به گزارش فارمانیوز، دکتر صابر نامی مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان عضو سندیکای مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در برنامه گفتگوی علمی رادیو گفتگو حضور پیدا کرد و در رابطه با موضوع نقش شرکتهای دانش بنیان در تولید مواد اولیه دارویی به ایراد سخنانی پرداخت. […]

به گزارش فارمانیوز، دکتر صابر نامی مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان عضو سندیکای مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی روز چهارشنبه 28 اردیبهشت ماه 1401 در برنامه گفتگوی علمی رادیو گفتگو حضور پیدا کرد و در رابطه با موضوع نقش شرکتهای دانش بنیان در تولید مواد اولیه دارویی به ایراد سخنانی پرداخت.

دکتر صابر نامی:

?معمولا بسیاری تصور می‌کنند که تعداد مراحل واکنش‌های شیمیایی که بر ماده حد واسط انجام می‌شود، معیار مناسبی برای قرار گیری محصول یک شرکت در فهرست دانش بنیان است. اما ما به این موضوع نقد داریم و باید به جای توجه به تعداد واکنشها روی تیپ و نوع واکنشهایی که انجام می شود توجه کنیم.

?متاسفانه معیاری به نام n-1 وجود دارد که صرفا به تعداد واکنش‌های شیمیایی مرتبط است و با این تصور و استدلال نادرست همه زحمات تولید کنندگان را زیر سوال می‌برند.

?شاید یکی از چیزهایی که به شدت مورد بی‌لطفی قرار گرفته است همین موضوع واردات بی‌رویه محصولات دانش بنیان است که باعث ارزبری هم می‌شود.

?ما یک شرکت دانش بنیان در حوزه تولید مواد اولیه دارویی هستیم و در حال حاضر 6 مولکول تولید می‌کنیم که کل ارز مورد نیازمان 2.9 میلیون دلار است. شاید باور کردنش سخت باشد اما ما توانستیم تا کنون 32 میلیون دلار صرفه جویی ارزی ایجاد کنیم و این دستاورد بسیار بزرگی در صنعت پیچیده‌ای چون تولید مواد موثره دارویی است.

?واقعیت این است که شرکت‌های تولید کننده ماده اولیه در میدان صنعت و خود کفایی حضور دارند. این صنعت بسیار نوپا و جوان است و به تنهایی با کمپانی‌های هندی و چینی رقابت می‌کنند و چون این کمپانی‌ها تحت حمایت دولتها قرار دارند در واقع می توان گفت که با دولتهای هند و چین طرف هستیم.

?ما در میدان قرار داریم و کارمان را به خوبی انجام میدهیم اما دولت کجای این میدان قرار دارد؟ با وجود همه این عدم حمایت‌ها ما توانستیم مطابق با استانداردهای فارماکوپه محصولات خود را تولید کنیم این تولید به شدت پیچیدگی دارد و سخت است و متاسفانه با بی مهری مواجه هستیم و آنطور که دولت بایستی از تولید کنندگان حمایت کند، این حمایت وجود ندارد.

⚫تا الان ما بدون حمایت دولت توانستیم تعدادی از مولکول‌ها را سنتز کنیم و تصور کنید اگر دولت از ما پشتیبانی میکرد چقدر می‌توانستیم موفق باشیم.

?اینکه توقع وجود داشته باشد که شرکتهای خصوصی بدون پشتوانه دولت و به تنهایی پیشرفت کنند و در مسیر خودکفایی قدم بردارند بسیار توقع غیر منطقی است و تا همین نقطه‎‌ای هم که تا الان رسیده‌ایم واقعا دست مریزاد دارد.

?صنعت ماده اولیه دارویی رو به رشد است و همین دستاوردها نیز با خون دل به دست آمده است. ما در حال حاضر پیچیده ترین مولکولها را در بحث مواد اولیه سنتز کرده‌ایم که ضوابط تولید بسیار پیچیده‌ای دارند. اما اگر پشتیبانی‌های لازم را در این خصوص انجام دهیم 100 درصد میتوانیم به خودکفایی کامل برسیم.

?خیلی ها اتهام می زنند که تولید کنندگان مواد موثره دارویی آمار سازی می کنند حق هم دارند چون کمتر کسی باور می‌کرد که در کوتاهترین زمان ممکن به این میزان از پیشرفت دست پیدا کنیم.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − پنج =

کلید مقابل را فعال کنید