تهران
کد خبر:5267
پ
پاک مهر

یارانه دارو حذف نشده است/ بار روانی حذف ارز ترجیحی بیشتر از اصل موضوع بود

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: زمانی که زمزمه‌های حذف ارز ۴۲۰۰تومانی ایجاد شد برخی رفتارهای اجتماعی شکل گرفت که زمینه‌های احتکار را فراهم کرد.

به گزارش فارمانیوز، سیدمحمد پاک‌مهر نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی در بودجه 1401 به‌معنای حذف یارانه و تجهیزات نیست، گفت: با تصمیماتی که مجلس و دولت اتخاذ کردند نحوه پرداخت و رسیدن یارانه دارو و تجهیزات به دست مصرف‌کننده تغییر کرده است.

وی با تذکر اینکه در گذشته برخی منابعی که برای دارو در نظر گرفته می‌شد تبدیل به رانت و واسطه‌گری می‌شد، افزود: پیش از این یارانه دارو و تجهیزات به واردکنندگان داده می‌شد اما در شیوه جدید به واردکنندگان اعلام شده است با ارز نیمایی دارو را وارد کنند و توزیع کنند و براساس نسخه پزشک بیمه‌ها مابه‌التفاوت‌ها را پرداخت می‌کنند.

نماینده بجنورد در مجلس تصریح کرد: با شیوه‌ای که اتخاذ شده عملاً جلوی رانت واسطه‌گری گرفته شده است و یارانه دارو مستقیماً به دست مصرف‌کننده می‌رسد بنابراین یارانه دارو از سوی دولت حذف نشده است.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد: قرار است معادل ریالی 3 میلیارد دلار ارز ترجیحی که حدود 73 هزار میلیارد تومان است به بیمه‌ها که ماهیانه 7 هزار میلیارد تومان است پرداخت شود.

پاک‌مهر درباره علت افزایش قیمت برخی داروها، اضافه کرد: واردکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی در زمان حاضر در بلاتکلیفی این موضوع هستند که نمی‌دانند باید ارز 4200تومانی دریافت کنند یا اینکه واردات خود را با ارز نیمایی انجام دهند چون در بلاتکلیفی هستند واردات دارو کمی کاهش پیدا کرده است و دپوی دارو کاهش پیدا کرده است که این موضوع باعث افزایش برخی اقلام دارویی شده است.

وی با بیان اینکه موج روانی حذف ارز ترجیحی اثرش بیشتر از اصل موضوع است، اظهار کرد: زمانی که زمزمه‌های حذف ارز 4200تومانی ایجاد شد برخی رفتارهای اجتماعی شکل گرفت که زمینه‌های احتکار را فراهم کرد و منجر به بالا رفتن قیمت دارو شد.

منبع: تسنیم

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − ده =

کلید مقابل را فعال کنید