تهران
کد خبر:5253
پ
health_insurance_medication_costs

صدای مخالفان ارز ترجیحی دارو همچنان بلند است

معاون دبیرخانه شورای عالی سلامت در گفتگویی با خبرگزاری ایرنا گفت: ارز ترجیحی کمکی به حوزه سلامت و دارو نکرده است و دلیل کمبود دارو، مشکلات تامین به موقع ارز تخصیصی است. شرکتهای دارویی می‌توانند با ارز نیمایی واردات انجام دهند و مابه التفاوت هزینه‌های دارو را بیمه‌ها پرداخت کنند.

به گزارش فارمانیوز، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که دولت تصمیم گرفته است از 6 قلم کالای اساسی، اقلام نان و دارو را در فهرست ارز ترجیحی نگه دارد و سلمان اسحاقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی برای استمرار پرداخت ارز ترجیحی به برخی کالاهای اساسی و دارو خبر داده است. وی همچنین گفته است که نمایندگان اساسا حذف ارز را برای این اقلام را به صلاح نمی‌دانند و باید نرخ این کالاهای اساسی در یک سیاست‌گذاری مشخصی تعیین شود نه این‌که در لوایح بودجه سالانه دستخوش تغییر گردد.

مشخص نیست در شرایطی که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور صراحتا تاکید داشتند که ارز ترجیحی دارو حذف نخواهد شد چرا برخی بر همسان سازی قیمت دارو با نرخ ارز نیمایی تاکید می‌کنند و موضوع جبران مابه‌التفاوت ارز دارو از طریق بیمه‌ها را در حالی مطکاسه دارح میکنند که سال‌هاست بیمه‌های پایه در تامین صد درصدی بودجه‌های سالیانه خود و حمایت مکفی از بیمه‌شدگان دچار مشکل هستند. همچنین این افراد هیچ راهکاری برای جبران سرمایه در گردش تولیدکنندگان دارو ارائه نمی‌دهند و چشم اندازی برای حمایت دولت در این خصوص وجود ندارد.

این در حالیست که با حذف کالاهای اساسی از فهرست ارز ترجیحی به نظر نمیرسد مانعی جدی بر سر راه دولت برای تخصیص ارز دارو وجود داشته باشد و با افزایش نظارت بر توزیع عادلانه ارز میان تولیدکنندگان و وارد کنندگان می‌توان از ایجاد نابسامانی و تشنج در بازار دارو جلوگیری کرد.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 1 =

کلید مقابل را فعال کنید