تهران
کد خبر:5250
پ
مهدی+پیرصالحی

اعتراض نائب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران بر تصمیم دولت مبنی بر نگه داشتن ارز ترجیحی نان و دارو

دکتر مهدی پیرصالحی، نایب‌رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران بر ضرورت حذف ارز ترجیحی و قیمت‌گذاری منطقی دارو تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران دکتر پیرصالحی در این‌باره عنوان کرد: در حال حاضر دو موضوع در حوزه تولید دارو در کشور مطرح است که یکی موضوع حذف ارز ترجیحی و دیگری قیمت‌گذاری منطقی دارو و اصلاح قیمت این کالای استراتژیک است.

وی در این‌باره خاطرنشان کرد: شرایط ایده‌آل برای صنعت داروسازی کشور این است که قیمت دارو توسط تولیدکننده و با توجه به هزینه‌های تولید تعیین شود اما در شرایط کنونی و بر اساس قانون این امر مقدور نیست. بنابراین درخواست تولیدکنندگان دارو از متولیان و سیاست‌گذاران این بخش این است که قیمت‌گذاری‌ها در این بخش به‌صورت منطقی و روزآمد انجام شود تا تولید این کالا دچار وقفه نگردد.

نایب‌رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران درعین‌حال تصریح کرد: البته حتی اگر قیمت‌گذاری دارو توسط خود تولیدکنندگان انجام شود نیز تا زمانی که ارز ترجیحی و رانتی در صنعت دارو وجود دارد، نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات این بخش برطرف شود.

دکتر پیرصالحی در این زمینه بیان داشت: درحال‌حاضر مشکلات حوزه دارو در کشور بیشتر از آن‌که مربوط به بحث قیمت‌گذاری باشد، به نوع ارز تخصیصی ارتباط پیدا می‌کند. زیرا ارزی که تحت اختیار دولت عرضه می‌شود همواره با مشکلات و کمبودهای خاص خود را دارد.

وی همچنین تاکید کرد: البته مشکل تخصیص ارز ترجیحی فراتر از مشکلات نحوه تخصیص ارز است. درواقع وقتی نرخ همه نهاده‌ها در کشور با ارز آزاد محاسبه می‌شود، تخصیص انحصاری ارز ترجیحی به دارو، باعث کوچک ماندن این بازار و صنعت می‌شود. به دلیل اینکه با تخصیص ارز 4200 تومانی به دارو،‌ مبنای قیمت‌گذاری نیز همین ارز در نظر گرفته می‌شود درحالی‌که حاشیه سود 20 درصدی ارز ترجیحی، برابر با 5 درصد سود ارز آزاد نیز نمی‌شود؛ درصورتی‌که نرخ تک‌تک نهاده‌ها و تجهیزات تولید در این صنعت با ارز آزاد محاسبه می‌شود. بنابراین امکان بازسازی و نوسازی و همچنین تحقیق و توسعه از آن گرفته می‌شود.

دکتر پیرصالحی در پایان گفت: با این تفاسیر هر دو موضوع حذف ارز ترجیحی از صنعت دارو و قیمت‌گذاری منطقی این کالا باید در اولویت سیاست‌گذاری‌های این حوزه قرار گیرد تا صنعت تولید دارو در کشور بتواند به بقای خود ادامه دهد.

کلیدواژه : ارز ترجیحی دارو
رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 16 =

کلید مقابل را فعال کنید