تهران
کد خبر:5197
پ
البرزبالک

۸ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در سال ۱۴۰۰ | البرز بالک، پیشگام در تولید مولکول های دانش بنیان دارویی

سجادی، مدیرعامل البرز بالک گفت: این شرکت در سال ۱۴۰۰ توانسته با ۳۰ مولکول دارویی خود که هشت مولکول آن استراتژیک و دانش بنیان هستند ۸ میلیون دلار صرفه جویی ارزی را برای کشور رقم بزند.

به گزارش فارمانیوز به نقل از پایگاه خبری تحلیل بازار، دو دهه از فعالیت شرکت البرز بالک به عنوان تولید کننده مواد اولیه دارویی می گذرد؛ طی این زمان شرکت توانسته بیش از ۳۰ مولکول دارویی را که در گذشته حجم بزرگی از منابع ارزی برای واردات آن ها از خارج از کشور صرف می شد، را داخلی سازی کند؛ مولکول هایی که فقط هشت مورد آن ها به عنوان محصول دانش بنیان و استراتژیک به ثبت رسیده است.

شرکت البرز بالک که به عنوان سه شرکت برتر دارویی کشور معرفی می شود که فقط در سال ۱۴۰۰ توانسته مانع ۸ میلیون دلار ارزبری شود و هدف دارد با تولید و توسعه محصولات استراتژیک خود بیش از پیش جلوی خروج ارز از کشور را بگیرد.

این مجموعه که به عنوان یکی از شرکت های گروه دارویی برکت از مجموعه های ستاد اجرایی حضرت امام (ره) معرفی می شود طی این سال های گذشته نقش تحریم ها شاید پررنگ تر از امروز بود توانست بخش مهمی از ماده موثره دارویی مورد نیاز شرکت های تولیدکننده دارو را تولید کند تا کمترین نگرانی و فشار متوجه مردم برای تامین ملزومات درمان شود. در این رابطه سید مهدی سجادی، مدیرعامل شرکت دارویی البرز بالک در مصاحبه‌ای در خصوص فعالیت های شرکت توضیحاتی ارائه داد که مشروح آن در ادامه آمده است:

حدود ۶۵-۷۰ درصد از نیاز مواد اولیه صنعت دارویی کشور توسط صنایع داخلی تولید مواد اولیه تامین می شود که از این بابت سهم شرکت البرز بالک در حدود ۱۰-۱۵ درصد است

  • در حال حاضر چند درصد از مواد اولیه مورد نیاز صنعت داروی کشور از طریق داخل تامین می شود و نقش البرز بالک در این حوزه چیست؟ همچنین با توجه به اینکه زیر نظر گروه دارویی برکت فعالیت دارید بفرمایید چقدر از نیاز این گروه دارویی را تامین می کنید؟

در حال حاضر در حدود ۶۵-۷۰ درصد از نیاز مواد اولیه صنعت دارویی کشور توسط صنایع داخلی تولید مواد اولیه تامین می شود که از این بابت سهم شرکت البرز بالک در حدود ۱۰-۱۵ درصد است.

تعداد مولکول های تولیدی در شرکت البرز بالک ۳۰ مورد است که از این تعداد حدود ۱۰ مولکول به عنوان سبد مشترک در داخل گروه دارویی برکت تولید می شود.

البرز بالک از سال ۹۸ با ثبت محصولات دانش بنیان خود در گروه دانش بنیان قرار گرفته، بنابراین در نظر داریم با توسعه سبد محصولات و تولید محصولات خاص در جهت خودکفائی ملی گام برداریم

  • زمزمه هایی در خصوص حذف ارز ترجیحی از سبد داروی کشور، این نگرانی را ایجاد کرده که علاوه بر افزایش بهای دارو، در برخی از دارو ها هم دچار کمبود شویم، در این رابطه شرکت شما چقدر می تواند از این نگرانی بکاهد؟ همچنین در این شرایط نقش شرکت های دانش بنیان تولیدکننده مواد اولیه دارویی را بفرمایید؟

بسیاری از شرکت های تولید کننده مواد اولیه دارویی کشور جزء شرکت های دانش بنیان هستند که خوشبختانه شرکت البرز بالک نیز از سال ۹۸ با ثبت محصولات دانش بنیان خود در این گروه قرار گرفته است، بنابراین در نظر داریم در این خصوص زیرساخت های مناسب را فراهم کنیم تا بتوانیم با توسعه سبد محصولات و تولید محصولات خاص در جهت خودکفائی ملی گام برداریم.

همچنین در خصوص بحث حذف ارز ترجیحی از سبد دارویی کشور، به طور حتم حذف این ارز منجر به افزایش بهای تمام شده تولید داروها می شود که باید برای جلوگیری از فشار اقتصادی به بیماران تدابیر درستی اندیشیده شود.

  • اشاره کردید که شرکت البرز بالک به عنوان یک شرکت تولیدکننده مواد اولیه دارویی دانش بنیان است، به عنوان شرکت دانش بنیان بفرمایید در حال حاضر سالانه چه تعداد مولکول دارویی تولید می کنید و چه تعداد از مولکول هایی که تولید می کنید به استراتژیک معرفی می شود؟ همچنین بفرمایید محصولات تان بیشتر در چه داروهایی مورد استفاده قرار می گیرند؟

تعداد مولکول های تولیدی شرکت البرز بالک ۳۰ مورد است که از این تعداد هشت مولکول ثبت دانش بنیان شده اند و به طور حتم همگی در ردیف مولکول های استراتژیک قرار می گیرند؛ زمینه مصرف این داروها نیز برای بیماری های گوارشی، آنتی بیوتیک، اعصاب و روان، بیماری های خاص و فشار خون است.

  • در خصوص هدف گذاری برای سال ۱۴۰۱ بفرمایید، همچنین قصد داشتید تا سال ۱۴۰۲ مواد اولیه مورد نیاز داروهای بیماری خاص همچون سرطان را تولید کنید، چقدر به این هدف نزدیک شده اید؟

در خصوص برنامه های سال ۱۴۰۱ ابتدا در نظر داریم سایت تولیدی محصولات مواد اولیه دارویی با حجم کم و ارزش افزوده بالا (LVHV) که اغلب مربوط به بیماری های خاص می شود را وارد مرحله اجرا کنیم و امیدوارم تا پایان سال امکان بهره‌ برداری از این سایت را داشته باشیم.

از آنجایی که تخصیص ارز ترجیحی برای بیشتر مواد حد واسط جهت تولید مواد اولیه دارویی وجود دارد؛ اولویت، تامین نیاز داخل کشور است اما در صورت تامین زیر ساخت ها بازارهای صادراتی مورد بررسی قرار می گیرند

  • در حال حاضر آیا اقدام به صادرات مواد اولیه می کنید یا برنامه ای در این زمینه در آینده دارید؟ اگر صادرات دارید بفرمایید حجم صادرات و ارز آوری چقدر هست؟ همچنین چقدر ظرفیت صادراتی و ارز آوری به کشور در این زمینه وجود دارد؟

از آنجایی که همچنان تخصیص ارز ترجیحی برای بیشتر مواد حد واسط جهت تولید مواد اولیه دارویی وجود دارد اولویت، تامین نیاز داخل کشور است، بنابراین در صورتی که زیرساخت های مناسب و ثبت شرکت در کشورهای هدف انجام شود، امکان بررسی بازارهای صادراتی وجود خواهد داشت.

همچنین در حال حاضر نمی توان اطلاعات دقیقی در خصوص ظرفیت صادراتی و ارز آوری از این محل ارائه داد؛ چرا که اکنون در مرحله مطالعات و بررسی شرایط صادرات هستیم.

  • فعالیت شرکت دانش بنیان البرز بالک چقدر باعث کاهش ارز بری سالیانه شده است؟

با توجه به عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۰، میزان صرفه جویی ارزی بر مبنای تولید انجام شده محصولات در حدود ۸ میلیون دلار بوده است.

انتظار داریم مسائل مربوط به نقدینگی و تسهیلات بانکی با توجه به شعار سال مقام معظم رهبری حمایت ها و توجهات بیشتری بابت شرکت های تولیدی دانش بنیان را شاهد باشیم

  • به عنوان سوال آخر در خصوص موانع، مشکلات و انتظاراتی که از دولت برای رفع آن ها دارید، بفرمایید.

حوزه سیاست گذاری و تخصیص ارز شاید بزرگترین چالش شرکت های تولیدی در صنعت دارویی کشور باشد که متاسفانه از ثبات و پیوستگی در برنامه ها برخوردار نیست.

همچنین مشکلات مربوط به واردات کالاهای تولیدی چالش دیگری است که اغلب شرکت ها با آن مواجه هستند و در نهایت مسائل مربوط به نقدینگی و تسهیلات بانکی که انتظار داریم با توجه به شعار سال مقام معظم رهبری حمایت ها و توجهات بیشتری بابت شرکت های تولیدی دانش بنیان را شاهد باشیم.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

کلید مقابل را فعال کنید