تهران
کد خبر:5098
پ
1467227_507

دولت مکلف است قیمت دارو را ثابت نگه دارد

حذف ارز ترجیحی دارو به موضوع داغ این روزهای خبرهای حوزه سلامت و داروی کشور تبدیل شده است و موافقان و مخالفان متعددی دارد. از جمله مخالفان بسیار جدی این طرح سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی است که اعضای هیئت مدیره و افراد شناخته شده و متخصص در این سندیکا همواره ادله متعددی برای مخالفتهای خود مطرح کرده‌اند. در همین رابطه مهندس فرامرز اختراعی رئیس هیئت مدیره سندیکا در برنامه خبری شبکه ایران کالا به بیان تاثیر سوء حذف ارز ترجیحی در بازار دارو پرداخت.

به گزارش فارما نیوز، مهندس فرامرز اختراعی، رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره حذف ارز ترجیحی دارو چیست؟ گفت: بنده کاملا با حذف ارز ترجیحی مخالف هستم و بسیاری از ادله‌ای که در توجیه اجرای این طرح مطرح می‌شود را اصلا قبول ندارم. یکی از این ادله قاچاق معکوس دارو است که به نظر بنده یک دروغ بزرگ محسوب می‌شود. زیرا حتی یک پرونده قضایی که به طور جدی حول محور قاچاق معکوس دارو تشکیل شده باشد در نظام قضایی کشور وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: توجه داشته باشید که تمامی کشورها قوانین بسیار سخت گیرانه‌ای در حوزه واردات دارو دارند و بدون ثبت دارو اجازه صادرات نخواهید داشت. اکثر کشورهای دنیا تاییدیه‌های FDA و EMA را که دو نهاد نظارتی آمریکا و اروپا است به عنوان پیش فرض واردات دارو در نظر می‌گیرند و چون کشور ما به دلایل سیاسی نمی‌تواند این تاییدیه‌ها را کسب کند، واردات دارو از ایران بسیار محدود است و معمولا با موافقت‌های بین دو دولت صورت می‌گیرد.

اختراعی در واکنش به خبرهایی که در مورد قاچاق دارو به کشورهای عراق و افغانستان منتشر شده است، اظهار داشت: در کشور عراق، دارو تقریبا رایگان است بنابراین قاچاق دارو به این کشور توجیه اقتصادی ندارد. تنها در کشور افغانستان ممکن است این اتفاق به صورت محدود رخ دهد آن هم به این دلیل که برخی از داروهای مهم مانند انسولین بسیار گران است و طبیعتا تفاوت قیمتها افراد را به این کار وسوسه می‌کند. اما ما در کشورمان یک سامانه جامع توزیع دارو به نام “تی تک” داریم که با همه نقاط ضعفی هم که دارد مانع خروج غیر قانونی دارو از کشور می‌شود و سازمان غذا و دارو نیز به صورت جزئی و بسیار دقیق امکان رصد نحوه توزیع دارو را دارد. لذا سازمان غذا و دارو نمی‌تواند از این مسئولیت شانه خالی کند و ادعا کند که امکان جلوگیری از قاچاق معکوس دارو را ندارد.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی افزود: اینکه چرا ما با حذف ارز ترجیحی دارو مخالف هستیم به این دلیل که دارو باید در همه جای دنیا ارزان و به آسانترین شکل ممکن به دست مصرف کننده برسد. چون هر یک دلار دارویی که مردم مصرف نکنند دولت مجبور خواهد بود 40 دلار هزینه درمانی بپردازد. به همین دلیل مجلس دولت را مکلف کرده است که قیمت دارو بایستی با سطح قیمت‌های شهریورماه سال 1400 هم تراز باشد که متاسفانه مدیران فعلی سازمان غذا و دارو علی رغم این شرط مجلس اعلام می‌کنند که قیمت داروهای خارجی 6 برابر گران خواهد شد.

فرامرز اختراعی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که آیا موافق اختصاص ارز ترجیحی به تولیدکنندگان دارو است یا خیر، بیان کرد که تخصیص ارز ترجیحی به تولیدکنندگان مواد اولیه بسیار رویکرد بسیار مثبت و اصولی است زیرا زمینه‌ساز خودکفایی دارویی و عدم وابستگی به واردات دارو خواهد بود. وی درباره اختصاص ما به التفاوت قیمت دارو به سازمان‌های بیمه گر گفت: این طرح بسیار ایده‌آل است و ممکن است با مطابق با واقعیت نباشد.

وی افزود: نیاز ارزی کشور 2 میلیارد دلار است و این در حالیست که متاسفانه مسئولان جدید سازمان غذا و دارو این رقم را 4 میلیارد دلار اعلام می‌کنند که مطابق با واقعیت نیست و رقمی است که دلال‌های دارو تحمیل کرده‌اند. اما واقعیت و تجربه 35 ساله بنده نشان می‌دهد که نیاز ارزی ما به واردات دارو یک میلیارد دلار بیشتر نیست و اگر واردات بی رویه دارو کنترل شود و فکری به حال هرج و مرج ارزی دارو شود بسیار می‌تواند در کاهش نیاز ارزی ما موثر باشد.

به گفته اختراعی بر اساس 2 میلیارد دلار نیاز ارزی کشور در صورت حذف ارز ترجیحی ما به التفاوت نرخ ارز 40 هزار میلیارد تومان خواهد بود البته اگر فرض کنیم که ارز آزاد 24 هزار و 200 تومان باشد. وی ادامه داد: پرسش من از کارشناسان اقتصادی این است که اگر این 40 هزار میلیارد تومان را به سازمان‌های بیمه گر اختصاص دهیم و این هزینه را از اول زنجیره صنعت دارو حذف کنیم آیا منابع تامین این رقم مشمول بهره نمی‌شود؟ توجه داشته باشید این بهره به صورت سلسله مراتبی از تولید کننده شروع می‌شود تا به مردم برسد و اگر حاشیه سود قیمت تمام شده را در نظر بگیریم روی هم عددی در حدود 130 هزار میلیارد تومان به دست می‌آید. کل بازار دارویی ما در حدود 38 هزار میلیارد تومان است و با حذف ارز ترجیحی از ابتدای زنجیره 130 هزار میلیارد تومان هزینه مازاد می‌کنیم که 40 هزار میلیارد تومان را حذف کنیم و این موضوع به هیچ وجه اقتصادی نیست.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی در پایان به ارائه پیشنهاداتش در حوزه ارز ترجیحی دارو پرداخت. وی گفت: اولا که مجلس این تکلیف را بر دوش دولت گذاشته است که قیمت دارو نباید افزایش یابد بنابراین به این سادگی نیست که دولت ارز ترجیحی را حذف کند. راهکاری که ما پیشنهاد می‌دهیم این است که بایستی این طرح به شکل گام به گام اجرا شود. بهتر است ابتدا ارز ترجیحی واردات دارو حذف شود که میل به واردات کاهش یابد و در نتیجه نیاز ارز دارویی ما به نصف شود. زیرا عمده اقلام وارداتی دارو مشابه آن در کشور تولید می‌شود که با هیچکدام از سیاست‌های کلان کشور سازگار نیست. دوم داروهایی که تولید داخل هستند و 700 میلیون دلار نیاز ارزی دارند برای تولید کنندگان امتیازاتی قائل شوند که این نیاز ارز را در یک شیب منطقی به صفر نزدیک کنند اگر این اقدام صورت بگیرد من فکر میکنم ظرف دو سال آینده نیاز ارزی دارو بسیار کاهش می‌یابد.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =

کلید مقابل را فعال کنید