تهران
کد خبر:4835
پ
تولید پتاسیم کلراید در قلب کویر ایران
روشنگری 2؛

تولید پتاسیم کلراید در قلب کویر ایران

عمق توليد يكي از مواردي است كه توليد كنندگان مواد مؤثره دارويي را متهم به عدم فني بودن در هنر توليد و تخفيف توان فني اين صنعت مي نمايند. به گزارش خبرنگار فارمانیوز، در مناظره های اخیر، مهم ترين ارزش فني توليد عنوان شد و آن، رساندن مشخصات يك محصول از خصوصيات شيميايي به سطح […]

عمق توليد يكي از مواردي است كه توليد كنندگان مواد مؤثره دارويي را متهم به عدم فني بودن در هنر توليد و تخفيف توان فني اين صنعت مي نمايند.

به گزارش خبرنگار فارمانیوز، در مناظره های اخیر، مهم ترين ارزش فني توليد عنوان شد و آن، رساندن مشخصات يك محصول از خصوصيات شيميايي به سطح فارماكوپه هاي بين المللي است. در اينجا با بيان يك مثال و انتشار تصاويري بر آنيم تا ببينيم كه يكي از ساده ترين مولكول هاي شيميايي معدني چه مراحلي را سپري مي كند تا به مرحله مصارف دارويي برسد.

پتاسيم كلرايد يك نمك معدني است كه بشر به خصوص در بخش كشاورزي بشدت به آن نيازمند است. ببينيم اين محصول در زنجيره توليد در كشور ما، چه مراحلي را فقط براي جداسازي و تخليص تا مرحله دارويي طي مي كند.

در قلب كوير ايران، منطقه خور و بيابانك استان اصفهان، افتخار صنعتي بزرگی در حال تأمين ماده پايه پتاسيم كلرايد است. در منطقه اي به طول بيش از ٥٠ كيلومتر، كانالي به عمق ٤ متر حفاري شده تا محلول ذلالي كه آميخته از نمك هاي منيزيم كلرايد، پتاسيم كلرايد و سديم كلرايد است، از اين منبع عظيم و ثروت ملي استخراج گردد. پديده اي بي نظير و ديدني. تصوير اين كانال عظيم را ببينيد:

لوله هاي فايبر گلاس با قطر حدود يك متر، وظيفه انتقال اين محلول را به درياچه هاي مصنوعي براي تبخير خورشيدي در چند كيلومتر دورتر دارند كه همه ساله در فصل پایيز، حجم عظيمي را به درياچه هاي چند ده هكتاري هدايت و در اين درياچه ها تحت انرژي خارق العاده آفتاب، تبخير طبيعي به نوبت در سه درياچه صورت مي پذيرد. سرباره مايع درياچه اول پس از تبخير و با رسوب دادن دنيايي از نمك سديم كلرايد به درياچه بعدي منتقل شده و در درياچه دوم رسوب منيزيم كلرايد نشست مي نمايد تا سرباره آن براي عمليات عظيم كارخانه اي به تأسيسات بزرگ و ديدني جداسازي و تصفيه اوليه تا سطح مصارف كشاورزي منتقل گردد.

تصاوير زير از درياچه ها و جابجايي نمك هاي مختلف و كارخانه توليدي عظيم مجتمع كلريد پتاسيم خور و بيابانك را می بینید که تا مرحله اول توليد اين محصول توسط هنر، دست حدود ٥٠٠ نيروي كار در دل كوير را بستایيم.

اين تصاوير از كانادا، آمريكا و ساير كشورهاي پيشرفته نيست. اينجا ميهن عزيزمان ايران در دل كوير و تأسيساتي است كه به دست خودمان، وظيفه تأمين بزرگترين نياز مصارف كشت و صنعت، غذا و دارو و ساير صنايع شيميايي را دارند.

عمق تولید در قلب کویر ایران

مهندس فرامرز اختراعي، رئیس هیأت مدیره سندیکای مواد اولیه دارویی در كنار درياچه هاي مصنوعي مجتمع عظيم کلرید پتاسیم

اما اين فرآورده در كارخانجات عظيمي (مانند شيميايي اكسير بوستان – قم) تصفيه تا بدون وجود تريسي از ناخالصي هاي منيزيم، سديم و فلزات سنگين بتواند وارد كوره هاي بزرگي با آلياژهاي ويژه گردد تا با اسيد سولفوريك به سولفات پتاسيم و اسيد كلريدريك تبديل شود. تصاوير مجتمع دوم را مشاهده کنید:

تا اينجا عمده توليد به منظور تأمين كود شيميايي و مصارف بسيار عظيم كشاورزي بود و حاشيه هاي مصارف ساير صنايع شيميايي را بیان نكرديم كه از حوصله مخاطب خارج است. حال ببينيم براي مواد مؤثره دارويي كلريد پتاسيم، سولفات پتاسيم، بيسموت پتاسيم سيترات، پتاسيم استات و پتاسيم فسفات (مونو بازيك، دي بازيك)، از اين ماده اوليه كه توليد آن را در زنجيره هاي قبلي بررسي كرديم، چه اتفاقي مي افتد.

شركت هاي بهان سار و شيمي دارويي تبريز، افتخار توليد بخش مهمي از نيازهاي مواد مؤثره دارويي – معدني كشور، از جمله املاح پتاسيم را دارند.

ماده اوليه پتاسيم كلرايد در سنتزهاي متعدد، به املاح فوق الاشاره تبديل و پس از حصول نتايج ذي قيمت كيفي، در فرآيندي منطبق با اصول GMP، املاح فوق الاشاره را توليد و در بسته بندي هاي دارويي به مصرف كنندگان نهايي زنجيره توليد دارو، يعني داروسازان تحويل مي دهند.

هرچند پيچيده ترين حلقه جداسازي، سنتز و خالص سازي در اين شركت ها صورت مي پذيرد ولي به دليل آشنايي تخصصي مخاطبان، از توضيحات اضافي دريغ مي كنيم و علاقمندان را به آشنايي با اين دو شركت از طريق سايت و يا بازديد، دعوت مي كنيم:

شرکت شیمی دارویی تبریز

شرکت بهان سار

اما محصولات املاح پتاسيم در داروهاي حياتي خوراكي و تزريقي توسط شركت هاي داروسازي و توليدكنندگان محلول دياليز، تبديل به فرآورده هاي نهايي مي گردند.  تصاوير زير از خط توليد دستگاههاي همودياليز توليد ملي است (شركت افتخار آفرين آريا طب فيروز):

مطلب مربوط به روشنگری 1 را در لینک زیر مشاهده کنید:

روشنگری 1

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 1 =

کلید مقابل را فعال کنید