تهران
کد خبر:4800
پ
جلواتی، قائم مقام موسسه دیده بان شفافیت و عدالت
جلواتی در کشیک سلامت مطرح کرد:

مدیر پخمه ی پاک به درد جمهوری اسلامی نمی خورد

قائم مقام موسسه دیده بان شفافیت و عدالت گفت: مدیر پاک ی پخمه به درد جمهوری اسلامی نمی خورد. مدیری که پاک است اما در تصمیم گیری ها ضعیف عمل می کند، خروجی مثبتی نخواهد داشت. از سوی مقابل، مدیر تیز و دزد هم نمی خواهیم. باید به دنبال مدیران تیز و پاک بود. به […]

قائم مقام موسسه دیده بان شفافیت و عدالت گفت: مدیر پاک ی پخمه به درد جمهوری اسلامی نمی خورد. مدیری که پاک است اما در تصمیم گیری ها ضعیف عمل می کند، خروجی مثبتی نخواهد داشت. از سوی مقابل، مدیر تیز و دزد هم نمی خواهیم. باید به دنبال مدیران تیز و پاک بود.

به گزارش خبرنگار فارمانیوز، محسن جلواتی، قائم مقام موسسه دیده بان شفافیت و عدالت در برنامه کشیک سلامت جمعه 12 شهریور با موضوع بایدها و نبایدهای جلوگیری از تعارض منافع منجر به فساد در نظام سلامت کشور گفت: ابتدا باید عرض کنم که اگر مسائلی از این قبیل در برنامه زنده تلویزیونی مطرح می شود و تذکراتی به مسئولین داده می شود، همگی به مسائل داخلی کشور مربوط می شود و ان شاءالله نتایج آن به نفع مردم و کشور خواهد بود. بیگانگان و بدخواهان این نظام اگر به دنبال سوءاستفاده از این مباحث هستند، کور خوانده اند و هیچ ربطی به آن ها ندارد.

جلواتی در جواب این سوال مجری برنامه که برای جلوگیری از ایجاد فساد در نظام سلامت به وسیله تعارض منافع چه اقداماتی و توسط چه کسانی باید صورت گیرد، اظهار داشت: تعارض منافع همواره منجر به فساد نخواهد شد اما زمینه ساز فساد است. بنابراین ریسک وجود تعارض منافع عقلانی نیست. نمی توان کسی را در یک جایگاهی منصوب نمود که دارای منافع شخصی باشد و همواره مواظبش باشیم که در راستای منافع خود یا گروه خاصی تصمیماتی اتخاذ می کند یا نمی کند.

وی افزود: به عنوان مثال در دولت سیزدهم شخصی توسط رئیس جمهور برای تصدی وزارت بهداشت معرفی شد که پس از کسب رأی اعتماد مجلس، به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت جدید منصوب شده است. ایشان باید اکنون افرادی را به عنوان معاونین اصلی خود انتخاب کند که فاقد تعارض منافع باشند تا به بهترین و سالم ترین حالت ممکن بتوانند به مردم و جامعه خدمت کنند. شاید بتوان گفت گلوگاه اصلی ایجاد فساد ناشی از تعارض منافع در نظام سلامت، جایگاه های تصمیم گیرنده می باشد.

قائم مقام موسسه دیده بان شفافیت و عدالت با اشاره به دست های پشت پرده در نظام سلامت کشور، گفت: جریان مافیایی و پشت پرده با نفوذ در کمیسیون های تخصصی در مجلس و دولت، به عنوان مراکز تصمیم سازی، تأثیر بسیار زیادی در قانون گذاری کشور دارد. به گفته سخنگوی سابق شورای نگهبان، در جریان انتخابات مجلس فعلی، بیش از 90 نفر از نمایندگان دوره گذشته به دلیل فساد مالی رد صلاحیت شدند. برای بیان یک مثال دیگر در این زمینه، در همین چند سال گذشته، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل یک شرکت خصوصی دارویی به عنوان ریاست سازمان غذا و دارو و مدیرکل اداره دارو منصوب شدند و این افراد برای شرکت خود قانون گذاری می کردند و یا اطلاعات بخش دولتی را به بخض خصوصی لو می دادند که مثلاً چه روزی قرار است چه تصمیمی گرفته شود.

جلواتی گفت: موسسه دیده بان شفافیت و عدالت چند پیشنهاد اصلی را جهت تبدیل شدن به قانون به مجلس ارائه داده است. اولین مورد تشکیل سازمان مبارزه با فساد می باشد که نهایی شده و به مجلس تقدیم شده است. دومین مورد طرح قانون شفافیت آرای نمایندگان است که توسط خود مجلس هم ارائه شده است و امیدواریم به زودی به تصویب برسد. آخرین مورد لایحه تعارض منافع می باشد که این مورد نیز در حال بررسی می باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 80 نفر از نمایندگان کنونی مجلس، تعهدنامه موسسه دیده بان شفافیت و عدالت در خصوص لایحه تعارض منافع را امضا نموده اند که امیدواریم با کمک این عزیزان، تا قبل از پایان سال این قانون به تصویب رسیده و جهت اجرا به دولت ابلاغ شود.

قائم مقام موسسه دیده بان شفافیت و عدالت ضمن تبریک و خداقوت به دکتر عین الهی، وزیر بهداشت دولت سیزدهم، گفت: از همین تریبون به ایشان توصیه می کنیم که در انتخاب افراد باید بسیار دقت کنند. البته ایشان در یک برنامه تلویزیونی هم اعلام کردند که شفافیت و عدم وجود تعارض منافع در انتخاب مدیران را یکی از برنامه های اصلی خود اعلام کردند که این نوید بسیار خوبی می باشد. ریاست سازمان غذا و دارو یکی از پرطرفدارترین جایگاه ها می باشد که تعارض منافع در این سازمان بیشتر نمود را دارد.

وی افزود: در داخل کشور شرکت های دارویی وجود دارند که ذینفعان تجارت دارو محسوب می شوند. گردش مالی داروی کشور، سالانه نزدیک به 35 هزار میلیارد تومان می باشد. همچنین طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، 3 میلیارد یورو ارز ترجیحی به صنعت دارو اختصاص یافته است که با محاسبه مابه تفاوت قیمت ارز ترجیحی و ارز آزاد متوجه می شویم که چه ارقام مالی بالایی در صنعت دارو وجود دارد.

محسن جلواتی با تأکید بر رویه اشتباه انتصابات در سازمان غذا و دارو، اظهار داشت: در ادوار گذشته با تغییر دولت ها، عمدتاً افرادی از شرکت های خصوصی در سازمان غذا و دارو منصوب می شدند و پس از پایان فعالیت خود، مجدد از سازمان غذا و دارو به بخش خصوصی بر می گشتند. متأسفانه این رویه اشتباه همواره در گذشته تکرار شده است و امیدواریم دکتر عین الهی این رویه را تکرار نکنند. موسسه دیده بان شفافیت و عدالت 5 سال به صورت ویژه روی این موضوع کار کرده است و با ذکر مشخص مصادیق و اعلام شکایت به دستگاه قضا، مدیرانی که در سازمان غذا و دارو حضور داشتند و دارای منافع خاص هستند را معرفی نموده و خوشبختانه برخوردهای لازم هم در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: انتظار و توقع مردم این است که این افراد مجدداً در این سازمان به قدرت نرسند و با ایجاد رانت برای عده ای خاص، فساد ایجاد نکنند. جالب اینجاست که جریان مافیایی برای هر گروهی، فرد متناسب با همان گروه را آماده کرده اند و مدت ها در این زمینه برنامه ریزی کرده اند. این بدین معناست که هرگاه دولت اصلاح طلب روی کار بیاید، یک فرد به ظاهر اصلاح طلب، اگر دولت اصول گرا روی کار بیاید، یک فرد به ظاهر اصول گرا و اگر دولت اعتدالی روی کار بیاید، یک فرد به ظاهر اعتدالی را جهت نفوذ وارد میدان می کنند.

جلواتی به گزینه های های ریاست سازمان غذا و دارو اشاره کرد و گفت: موسسه دیده بان شفافیت و عدالت به بررسی سوابق این افراد و گروهی که با این افراد در ارتباط هستند، پرداخته است. جالب است که بدانید برخی از این افراد در لایه های مختلف با همدیگر عضو شرکت های خصوصی هستند. به عنوان مثال در حوزه تجهیزات پزشکی، فردی که در یکی از شرکت های خصوصی شراکت دارد، به عنوان کاندیدای سازمان غذا و دارو مطرح می باشد. اگر چنین فردی رئیس سازمان غذا و دارو شود، سمت و سوی تولیدات و واردات تجهیزات پزشکی را به نفع آن شرکت جهت خواهد داد و یا برخی شرکت های رقیب را از بازار حذف خواهد کرد.

قائم مقام موسسه دیده بان شفافیت و عدالت افزود: در بررسی های انجام شده روی یکی دیگر از افراد مطرح شده برای ریاست سازمان غذا و دارو، مشخص شد که این فرد از طریق یک رابط به عنوان عضو اصلی هیأت مدیره شرکتی که چند سال گذشته خون های آلوده را وارد کشور کرده است، معرفی شده است. شرکتی که علاوه بر واردات خون های آلوده یک فساد مالی بزرگ را نیز در کارنامه خود دارد. این شرکت در سال 2015، بر اساس گزارش مالی ارائه شده شرکت سانوفی اونتیس به وزارت خزانه داری آمریکا، معادل 40 میلیارد تومان دارو خریداری کرده است و در داخل کشور قیمت آن را معادل 480 میلیارد تومان اعلام کرده است؛ یعنی 12 برابر ارز اضافه تر را از کشور خارج کرده است، 12 برابر اضافه تر از صندوق های بیمه را خالی کرده است، 12 برابر بیشتر جیب مردم را خالی کرده است.وزیر بهداشت با دانستن این موارد، باید به سرعت این گزینه را از لیست خود حذف کند.

وی اظهار داشت: برای شناسایی دقیق جریان مافیایی نیازمند همکاری بین سازمان های نظارتی دولت و همچنین سازمان های مردم نهاد فعال در این حوزه می باشد. مردم به دولت آقای رئیسی در جهت تغییر به نفع معیشت و محرومیت زدایی امید بسته اند. مردم برای تهیه داروی مورد نیاز خود نباید مجبور به فروش خانه، ماشین و اعضای بدن خود شوند. داروی ارزان قیمت باید در دسترس مردم قرار بگیرد.

جلواتی گفت: دستگاه های نظارتی باید نسبت به معرفی افراد مسئله دار به تصمیم گیران هم افزایی داشته باشند. دکتر عین الهی کمیته ای در وزارت بهداشت به نام کمیته انتصابات تشکیل داده و افرادی که عضو آن هستند، طبق رصد انجام شده، افراد خوبی هستند. این کمیته برای انتصاب افراد باید از دستگاه های نظارتی و تشکیلاتی مانند موسسه دیده بان شفافیت و عدالت نظرخواهی کنند. موسسه دیده بان شفافیت و عدالت همه اطلاعاتی که در خصوص افراد مختلف دارد را بی منت و بدون جهت گیری در اختیار ایشان قرار خواهد داد.

قائم مقام موسسه دیده بان شفافیت و عدالت گفت: بنده همواره این جمله را گفته ام که مدیر پاک ی پخمه به درد جمهوری اسلامی نمی خورد. مدیری که پاک است اما در تصمیم گیری ها ضعیف عمل می کند، خروجی مثبتی نخواهد داشت. از سوی مقابل، مدیر تیز دزد هم نمی خواهیم. باید به دنبال مدیران تیز پاک بود. یعنی مدیری که در عین پاک بودن، بر کار خود اشراف داشته باشد، زوایا و کانون های مجموعه خود را بشناسد، گلوگاه های فساد در مجموعه خود را بشناسد و قدرت مدیریت داشته باشد.

جلواتی در پایان تأکید کرد: موسسه دیده بان شفافیت و عدالت در حوزه سلامت افراد مختلف را همواره رصد می کند و همانگونه که افراد مسئله دار را شناسایی کرده، مدیران تیز و پاک را هم شناسایی کرده است که در صورت تمایل وزارت بهداشت همه این اطلاعات در جهت انتخاب افراد، بی منت در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =

کلید مقابل را فعال کنید