تهران
کد خبر:1888
پ
دکتر نمکی، وزیر بهداشت

وزیر بهداشت: برخی سایت ها به دام برخی از دلالان واکسن افتاده اند

وزیر بهداشت گفت: تاریخ کشور، پایداری اصحاب رسانه در کنار وزارت بهداشت و مدافعان سلامت را ثبت کرد البته ممکن است قلم یک یا دو سایت در خدمت جریانی باشد و همین الان برخی سایت ها به دام برخی از دلالان واکسن افتاده اند. به گزارش خبرنگار فارمانیوز، دکتر سعید نمکی در جلسه ستاد دانشگاهی […]

وزیر بهداشت گفت: تاریخ کشور، پایداری اصحاب رسانه در کنار وزارت بهداشت و مدافعان سلامت را ثبت کرد البته ممکن است قلم یک یا دو سایت در خدمت جریانی باشد و همین الان برخی سایت ها به دام برخی از دلالان واکسن افتاده اند.

به گزارش خبرنگار فارمانیوز، دکتر سعید نمکی در جلسه ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در کاشان، با اشاره به فوت حدود 100 نفر از بیماران به علت انفجار اکسیژن در بغداد، اظهار داشت: برای مرگ عزیزانی که در جوار سیدالشهدا و حضرت ابوالفضل هستند، متاسف شدیم اما افتخار می کنیم که در جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته در اوج تحریم و مشکلات خزانه و بانک مرکزی، حدود 300 دستگاه اکسیژن ساز به تمام کشور ارسال کردیم و نگذاشتیم یک بیمارستان در شهری دورافتاده به دلیل کمبود اکسیژن، دچار مشکل شود.

وی افزود: یک بیمار بیرون از بخش آی سی یو به حدود 25 لیتر در دقیقه اکسیژن نیاز دارد و وقتی وارد آی سی یو شد به حدود 35 لیتر در دقیقه اکسیژن نیازمند است. با لطف خدا و همت مدافعان سلامت، نگذاشتیم لحظه ای، هموطنی احساس کند که به دلیل نقصان در اکسیژن بیمارستانها، نفسش تنگ می شود. وقتی در کشور همسایه مان چنین اتفاقی افتاده غصه می خوریم اما خرسندیم که این آبرو را برای جمهوری اسلامی ایران حفظ کردیم.
وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت ویروس جهش یافته در هند به کسب دستاوردها و استقلال  کشورمان در دوران تحریم اشاره کرد و گفت: امروز ونتیلاتور و داروهای ضدویروس را علاوه بر تامین نیاز داخل، صادر هم می کنیم و حاضریم به کسانی که در دنیا، نیازمند هستند هدیه هم بدهیم.
دکتر نمکی ادامه داد: این افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی است گرچه ممکن است آنهایی که تاب تحمل این عزت را ندارند، بتازند و مدیریت مقتدرانه ایران را زیرسوال ببرند و در اذهان عمومی جهان بخواهند تشکیک ایجاد کنند اما نمی توانند انکار کنند در روزهایی که ویروس جهش یافته انگلیسی به اروپا رسید، با مرگ های بالای دو هزار و بیماران سرگردان روی چمن روبرو بود اما ایران به سمت مرگ های دو رقمی رفت و حتی داشت به سمت تک رقمی می رفت و حتی یک بیمار کرونایی و غیرکرونایی پشت درب هیچ بیمارستانی سرگردان نشد.
وی اظهار داشت: روزهایی که برخی کشورها مرگ و میر بالای دو هزار نفر در روز داشتند، میزگرد نمی گذاشتند اما وقتی مرگ و میر بیماران در ایران کمی بالاتر می رود، مفسر می آورند، میز گرد می گذارند و عده ای در داخل همانند زمان جنگ که به صدام گرای رزمندگان ما را می دادند، به آنها خوراک می دهند و این ناجوانمردی مستمر را گروه اندکی هماهنگ با سمفونی ناکوک از بیرون همیشه برای این کشور داشته اند و این هم یکی از نشانه های مظلومیت خدمتگزاران این کشور است که باید از هر دو طرف، مورد هجمه قرار گیرند.
وزیر بهداشت با بیان این که روزهای اول نه ما بلکه جهان، شناختی از ویروس کرونا نداشت،
خاطرنشان کرد: امروز دانش و مهارت ما در مراقبت از بیماران کووید19 و پیشگیری از بیماری، کاملا با روزهای اول، متفاوت است. امروز خوشبختانه بیمارستان ها کاملا مسلط بر بیماری  هستند، دستپاچگی مطلقا وجود ندارد. روزهای اول ماسک و گان و امکانات برای محافظت سربازان خط مقدم، نداشتیم و از هر کجا می خواستیم بیاوریم، هزار و یک گرفتاری برای ما ایجاد می کردند امروز خوشبختانه به قدری تولید می کنیم که صادر هم می کنیم. روز اول داروی رمدسیویر را دانه ای 57 دلار می خریدیم یا اهدایی می گرفتیم اما امروز اینقدر تولید داریم که حاضریم صادر کنیم.
وی اظهار داشت: روزهای اول وقتی که طراحی بیمارستانها برای یک تا 5 لیتر اکسیژن برای هر نفر و به 10 برابر نیاز رسید، مسلما دچار گرفتاری های عدیده بودیم که امروز خوشبختانه، سوار بر این موج هستیم. امروز بلدیم که نیروها، تخت ها و امکانات را بازآرایی کنیم تا بیماران سرگردان نشوند. نیروهای ما در مراقبت از بیماران، متخصص شده اند و می توانند این تجربه را به دنیا منتقل کنند.
وزیر بهداشت گفت: در سال گذشته در اوج تحریم، ماهانه هزار تخت و حدود سه هزار تخت آی سی یو به ظرفیت کشور اضافه کردیم و در تاریخ این کشور چنین اتفاقی رخ نداده بود و اینها از افتخاراتی است که خداوند به مردم و سربازان و خدمتگزاران نظام سلامت عطا کرد.
دکتر نمکی ادامه داد: امروز گرفتار موج چهارم بیماری هستیم اما قبل از عید تاکید کردم که باید از جابجایی جمعیت جلوگیری کنیم و با جمعیت سیّال، قابلیت بیماریابی خانه به خانه نخواهیم داشت.
وی تصریح کرد: در تعطیلات نوروز به معاون درمان وزارت بهداشت ابلاغ کردم که بیماران غیراورژانسی در بیمارستانهای دانشگاهی پذیرش نشوند تا ظرفیت کافی برای پذیرش بیماران کووید19 وجود داشته باشد. در اوج پیک های قبلی حدود 23 هزار و 500 تخت بیمارستانی اشغال شده داشتیم اما ابتدای سال گفتیم که باید 80 هزار تخت بیمارستانی را آماده کنید و الان که به پیک نرسیده ایم، حدود 46 تا 47 هزار تخت بیمارستانی اشغال شده و هنوز در خیلی از استانها در میانه راه قرار داریم و این پیش بینی ها را کردیم و در تعطیلات نوروزی حتی اتاق عمل را به بخش آی سی یو تبدیل کردیم.
وزیر بهداشت یادآور شد: چند سیاست بسیار اساسی در این شرایط جواب داد. یکی اینکه از پذیرش بیماران غیراورژانسی پرهیز کردیم. دوم اینکه درمان سرپایی و درمانگاه های 16 ساعته را توسعه دادیم. می دانستیم که اگر این اتفاق نیفتد نمی توانیم جلوی سرریز بیماران به بیمارستانها را بگیریم چون موج سنگینی در پیش بودیم. درمان سرپایی را تقویت و داروی ضد ویروس سرپایی را در بیماران علائم دار شروع کردیم و این کار را در خوزستان در پیک ویروس جهش یافته انگلیسی هم انجام دادیم که به خوبی جواب داد. بعضی ها حرف های دیگری زدند اما فرمانده باید بتواند تصمیم گیری کند و این تصمیم هم مبنای علمی داشت چون اعتقاد داشتیم که اگر در مراحل اولیه بتوانیم لود ویروس را کاهش دهیم، دچار فاز دوم ایمونولوژیک یا ازدیاد حساسیت یا فاجعه ریه نمی شویم.
دکتر نمکی ادامه داد: اقدام دیگر ما در شرایط کنونی، تشکیل کمیته ترخیص بیماران کووید19 بود که بیماران را بی جهت در بیمارستان نگه نداریم ضمن اینکه در کنار بیمارستانها هم بستری موقت را راه می اندازیم.
وی با اشاره به سفر عده ای از مردم در تعطیلات نوروز و تدابیر اندیشیده شده برای مدیریت بیماری خاطرنشان کرد: امروز با وضعیتی که از بیماری در کشور می بینیم می گوییم که روند بیماری، به گونه است که کمبود تخت بیمارستانی نخواهیم داشت و این نگرانی را نداریم البته از این بابت که مرگ و میر بیماران در روزهای آینده بالاتر رود، نگرانی داریم و طبیعی است چون در پیک بستری هستیم و هنوز پیک مرگ و میر بیماران شکل نگرفته است و پیش بینی کرده ایم که در پیک سنگین مرگ و میر سه رقمی مدتی خواهیم ماند.
وزیر بهداشت افزود: امیدوارم به مرگ و میرهای چهار رقمی نرسیم. همه تلاش ما این است که مرگ و میر چهاررقمی را در جمهوری اسلامی ایران تجربه نکنیم کما اینکه موسسات بین المللی همان روزهایی که انگلیس و اروپاییها ، درگیر مرگ و میرهای چهاررقمی شدند برای ما هم روزانه هزار و 200 مورد مرگ و میر بیمار را برآورد کرده بودند که خوشبختانه دو رقمی شد و همه حیرت کردند. الان هم امیدواریم که تجربه تلخ را در تاریخ کووید19 در ایران نداشته باشیم اما با وجود تعداد بیماران بستری و موجی که ما را گرفتار کرده، تلاش ما این است که ورودی بیماران به بیمارستانها را به حداقل برسانیم.
دکتر نمکی با بیان این که ویروس ها نیاز به پاسپورت ندارند، نگرانی دیگر را ویروس بسیار مخوف هندی از مرزهای شرق و جنوب شرق کشور عنوان کرد و گفت: این موضوع مراقبت ویژه می خواهد و مدتی است نگران موج جدید این ویروس هستم. هنر ما این است که ورود ویروس را به شدت کند کنیم و نگذاریم که موج های بیماری روی هم بیفتند و ما را گرفتار کنند.
وی افزود: می دانستیم که ویروس جهش یافته انگلیسی به کشور وارد می شود اما زمان جایگزینی ویروس ووهان که نسبت به انگلیسی نجیب تر بود را می خواستیم طولانی تر کنیم اما بعضی از ساده انگاری ها این زمان را در هم آمیخت و مازندران از موج ووهان در نیامده به موج ویروس انگلیسی افتاد. در این زمینه ها نگرانی داریم البته به این معنی نیست که برای نگرانی ها، تدبیری نیندیشیم.
وزیر بهداشت با ابراز گله مندی از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی بیان داشت: ما می گوییم شهری قرمز است اما در سطح شهرهای زرد عمل می کنیم می گوییم شهری نارنجی است اما محدودیت های شهرهای آبی را رعایت می کنیم. انتها و آخر اینگونه عدم پایبندی به پروتکل ها میزان بالای ابتلا و مرگ و میر است و متاسفانه گرفتار سادی انگاری های مستمری هستیم.
دکتر نمکی گفت: اولویت و برنامه اصلی ما، کنترل کووید19 است و برنامه ای مهمتر از آن نداریم. آموزش و ارتقای رعایت پروتکل ها به ما کمک زیادی می کند. برای واکسن اقدامات زیادی می کنیم و واکسیناسیون پدیده مهمی است اما در هندوستان حدود 130 میلیون نفر واکسینه شدند و دادستان هند دستور داد حتی یک واکسن از هند خارج نشود و ما 500 هزار دُز خریده بودیم که 125 هزار دُز حمل شد و 375 هزار دُز قرار بود فردای آن روز حمل شود که در فرودگاه آن را بلوکه کردند.
وی افزود: واکسن استرازنیکا که سرم انستیتو هندی برای آن ساخته بود میلیون ها دُز را بلوکه کردند و گفتند که باید در هند مصرف شود. جمعیت قابل توجهی در هند، واکسن تزریق کرده اند و این به معنی بی تاثیر بودن واکسن نیست قطعا تاثیر دارد اما اینکه اگر فکر کنیم اگر واکسن بزنیم دیگر جوشن محکمی است که درگیر گرفتار نمی شویم، فکر ناشیانه ای است. تمام تلاش ما این است که واکسن بیشتری وارد و تزریق کنیم و فردا هم در اصفهان اولین مورد از فاز سه کارآزمایی بالینی واکسن پاستور که با تکنولوژی مشترک با کوبا ساخته شده را آغاز می کنیم.
وزیر بهداشت با تاکید بر این که مهمترین کار ما، رعایت و نظارت بر اجرای کامل پروتکل ها و عدم مماشات با پروتکل شکن ها است، گفت:  از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کاشان می خواهیم که به شدت روی پروتکل ها ایستادگی کنند و با کسی هم رودربایستی نداشته باشند. عاقبت بار پروتکل شکنی ها را باید در حوزه سلامت، تحمل کنیم. پس باید در مقابل کسی که کارخانه بیماری زایی فراهم می کند، ایستادگی کنید.
وی یادآور شد: مقام معظم رهبری فرمودند که امنیت و اقتصاد مهم است اما امروز سلامت، از همه مهم تر است. این فرمایش عالی ترین مقام جمهوری اسلامی ایران است و نباید با کسی مماشات کرد. ما متولی سلامت همه مردم اعم از شیعه، اهل تسنن، اصلاح طلب، اصولگرا، مسیحی، کلیمی و حتی زندانی محکوم به اعدام هستیم. در مقابل پروتکل شکنی ها بایستید چون اثرات آن به بخش سلامت وارد می شود.
وزیر بهداشت اظهار داشت: استفاده از ظرفیت بی بدیل رسانه ها و صدا و سیما برای ارتقای آگاهی مردم جهت مقابله بهتر با کرونا بسیار مهم است و  از صدا و سیما که جوانمردانه پای ما ایستادند، تشکر ویژه دارم. همه جا بودند به جز دو روز اول که انتخابات بود، یک لحظه ما را تنها نگذاشتند و ناجوانمردانه و غیرمنصفانه است اگر اینها را فریاد نزنیم که این عزیزان چقدر پای ما ایستادند و همه بوده و هستند و برخی از خبرنگاران، ضرب و جرح هم شدند.
دکتر نمکی گفت: تاریخ کشور، پایداری اصحاب رسانه در کنار وزارت بهداشت و مدافعان سلامت را ثبت کرد البته ممکن است قلم یک یا دو سایت در خدمت جریانی باشد و همین الان برخی سایت ها به دام برخی از دلالان واکسن افتاده اند. ما از کویر به تهران رفته و با جیب خالی تر قرار است که برگردیم، همه ما را می شناسند که چطور زندگی کرده ایم و کسانی که در فلان مجموعه، نفر دهم زیردست ما در بزرگترین هلدینگ های دارویی بوده اند، در حال حاضر خارج از کشور خانه و حساب های آنچنانی دارند اما ما یک ماشین از 18 سال پیش و زندگی درویشانه هم داریم حالا ممکن است دو سایت هم در خدمت فلان موج واردات واکسن هم باشند که جلوی آنها محکم ایستاده ایم. ما امتحان خودمان را داده ایم و بی پرواتر از آن هستیم که به آتش نزنیم اما اصحاب رسانه، صدا و سیما و سایت های مختلف و فضای مجازی در خدمت مدیریت کرونا بود که ستودنی است و نباید با یکی دو جریان سازمان یافته مخرب، زحمات این قشر عظیم زحمتکش را نادیده گرفت.
وزیر بهداشت گفت: برخی به بنده می گویند در این اوضاع آشفته بیماری با این میزان سرایت و گرفتاری، به عنوان فرمانده عملیات، تن به آتش می زنی و به نقاط آلوده می روی و ممکن است بیمار شوی. به آنها می گویم که مدت هاست بیمارم، تب دارم، داغ از دست رفتن بهترین نیروهای حوزه سلامت را به دل دارم و همواره این سوز و گداز را تا آخرین لحظه حیات خواهم داشت. به عنوان فرمانده چاره ای جز تن به آتش زدن، ندارم تا دیگر فرماندهان و سربازان خط مقدم، در این غوغای بی انصافی سیاست زدگی، دچار تردید و تشکیک و افسردگی نشوند.
دکتر نمکی ادامه داد: وقتی به استانها سفر می کنم، به دست بوسی نیروهای حوزه سلامت می روم تا بگویم درود بر شرف و غیرتتان که در این ایام سخت، شرایط توان فرسای تحریم، خنجر از پشت خوردن های ناجوانمردانه، مثل کوه ایستادید و توانستید آبروی جمهوری اسلامی را در عرصه بین المللی زنده نگه دارید. به افکار پوسیده ورشکسته گان سیاسی گوش ندهید که در این ایام با مرگ و گرفتاری مردم و خستگی توانفرسای مدافعان سلامت، می خواهند از این نمد پوسیده برای سیاست زدگی خودشان، کلاهی در بیاورند. خسته نباشید، مقتدر بمانید، دل به رحمت الهی ببندید و با همین توان و همت این راه را ادامه دهید.
وی خطاب به مدافعان سلامت گفت: می دانم که 14 ماه بسیار توانفرسا را طی و سه موج سنگین بیماری را مهار کردید. متاسفانه با بعضی از کم توجهی ها و ساده انگاری ها به دام موج چهارم با یک ویروس مهاجم تر، سرکش تر و وحشی تر از ویروس قبلی افتادید اما بازهم ایستادید و خواهید ایستاد. نگذاشتید بیماری پشت درب بیمارستانها سرگردان شود و نخواهید گذاشت. نگذاشتید که بیماری بدون دارو، تجهیزات و اکسیژن بماند و نخواهید گذاشت.
وزیر بهداشت افزود: در ماه مبارک رمضان که نفس کشیدن هم عبادت است، وقتی نفس های در سینه مانده را به جریان می اندازید، چه عبادت ارزشمندی است و خداوند به آبروی امیرمومنان و فرق شکافته آن نازنین و محراب رمضان، به عزت و توانمندی و قدرت شما خواهد افزود. مردم می فهمند، می دانند و سپاسگزار شما مدافعان سلامت هستند و وقتی به عنوان سرباز و نماینده شما به محلی می رویم می بینم که مردم عزیز این سرزمین، قدر و منزلت خدمتگزاران شان را به خوبی درک می کنند.
دکتر نمکی تاکید کرد: همه باید باهم هم پیمان و هم قسم شویم که رنج بیماری را از دل مردم کشور برداریم و خدا را شاکرم که تا امروز با جانفشانی و ایثار و بی صدا و خاموش کار کردید که بعضی وقت ها این بی صدایی باعث شده بقیه فکر کنند که منحنی ها را با فتوشاپ، پایین و بالا می کنیم، نمی دانند که هر میلی متر از این صعود و نزول منحنی، هزاران لیتر عرق همکاران عزیز ما زیر لباس های گرم ریخته شده و جان ها و جسم ها از دست رفته و فرسوده شده اند.
به گزارش وبدا، وی یادآور شد: در تاریخ کشور ممکن است هر 100 تا 150 سال یکبار گرفتاری اپیدمی بیماری شویم و حالا این به نام مدافعان سلامت رقم خورد و افتخاری بود که این بار سنگین در ایام تنهایی ملت ایران در اوج تحریم های ظالمانه به گونه ای مظلومانه به آنها سپرده شد. خدمت برای مردم، عنایت و لطف خداوند است و این رحمت خداوند است که بنده ای را لایق بداند تا در عرصه ای از عرصه های سخت کشور، خدمتگزار دردمندان و نیازمندان باشد.

انتهای پیام/

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 10 =

کلید مقابل را فعال کنید