تهران
کد خبر:1803
پ
فاقد تصویر شاخص

نگاهی به روند حمایتی از صنعت دارو؛ از بی‌مهری بانک مرکزی تا عدم حمایت سازمان غذا و دارو از داروهای ملی

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی گفت: چطور سازمان غذا و دارو به شرکت های تولیدکننده دارو تحت لایسنس اجازه افزایش قیمت می دهد اما در برابر افزایش ۲۰ درصدی قیمت داروهای ملی که فشاری هم به مصرف کننده وارد نمی کند مقاومت می کند؟! به گزارش فارمانیوز و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی […]

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی گفت: چطور سازمان غذا و دارو به شرکت های تولیدکننده دارو تحت لایسنس اجازه افزایش قیمت می دهد اما در برابر افزایش 20 درصدی قیمت داروهای ملی که فشاری هم به مصرف کننده وارد نمی کند مقاومت می کند؟!

به گزارش فارمانیوز و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، مهندس فرامرز اختراعی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی درمورد راهکارهای رشد متوازن صنایع مواد اولیه دارویی و چالش های پیش رو با برنامه «دارونامه» مصاحبه کرد.

اختراعی با اشاره به وابستگی صنعت مواد اولیه دارویی و صنعت تولید محصول نهایی به هم گفت: مجموعه تولیدکنندگان مواد موثره دارویی و زنجیره بعدی یعنی محصولات دارویی کاملاً به هم وابسته اند و اگر این زنجیره قطع شود دچار بحران تأمین مواد دارویی خواهیم شد.

وی افزود: کشورهای اروپایی فقط 35 درصد از مواد اولیه دارویی را خودشان تولید می کنند و درمورد بقیه مواد اولیه، وابسته به کشورهایی چون هند و چین هستند اما خوشبختانه ایران در این حوزه به خودکفایی 71 درصدی رسیده است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی تصریح کرد: امروزه با توجه به زیان آور بودن برخی از حوزه های نظام سلامت مانند شیوع ویروس کرونا، کشورهای دنیا تصمیم گرفته اند که کالاهای استراتژیک را خودشان تولید کنند.

اختراعی با بیان اینکه بخش عمده داروی مورد نیاز کشورمان توسط صنایع داروساز داخلی تولید می شود افزود: شاید کمتر از دو درصد داروی کشور از طریق واردات است و خوشبختانه در صنعت داروسازی به مرز خودکفایی رسیدیم.

وی با بیان اینکه زمینه های رشد هنوز برای هر دو صنعت به ویژه مواد موثره دارویی وجود دارد، اظهارکرد: صنایع مواد موثره دارویی در حال حاضر به بازارهای صادراتی ورود کردند و به راحتی می توانند بخش قابل توجهی از تولیدات خود را به صادرات اختصاص دهند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی با بیان اینکه ما کماکان در شرایط استفاده از ارز حمایتی و ارزان قیمت هستیم، گفت: حفظ و ثبات نرخ ارز در این حوزه برای جلوگیری از فشارهای مالی به مردم ضروری است.

وی درمورد کیفیت مواد اولیه دارویی تولید داخل گفت: امروزه مباحث کیفی بر اساس روش های متقن و برجسته نظام های قانونمند دنیا دائما به روزرسانی می شود و در کشور ما نیز معمولاً صنعت داروسازی با سخت گیری بسیار زیاد، گاهاً سنگین ترین روش های استانداردسازی را تعیین می کند.

اختراعی با اشاره به وجود 60 کارخانه تولیدکننده مواد موثره دارویی در ایران گفت: برخی از این کارخانه ها به اندازه ای بزرگ و گسترده اند که ده ها قلم دارو تولید می کنند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی یادآورشد: گلایه شرکت های دارویی این است که برخی تولیدکنندگان مواد موثره اصرار دارند که اول نیازهای گروه خودشان را تأمین کنند درصورتیکه این یک اتفاق طبیعی است.

وی افزود: با وجود همت والای وزیر بهداشت و سازمان غذا و دارو برای تأمین مواد واسطه دارویی به عنوان اولویت نخست تأمین نیازهای دارویی اما شاهد کوتاهی و بی مهری هایی از سوی بانک مرکزی و شاید هم سازمان غذا بودیم و فقط 150 میلیون دلار پیک مصرف صنایع مواد موثره دارویی در سال 98 بوده است.

اختراعی با بیان اینکه صنعت دارویی همچون دیگر صنایع اگر از سود مناسبی برخوردار نباشد از بین خواهدرفت گفت: شرکت های داروسازی مصرف کننده مواد موثره اند و اگر صدمه ای بخورند عواقب آن به زنجیره پایین تر وارد خواهدشد چون محصولات ما بازار دیگری به جز داروسازی ها ندارد.

وی تصریح کرد: چطور سازمان غذا و دارو به شرکت هایی که دارو را تحت لایسنس تولید می کنند اجازه می دهد چهار بار در سال افزایش قیمت دهند اما در برابر افزایش قیمت 20 درصدی داروهای ملی که فشاری هم به مصرف کننده وارد نمی کند مقاومت می کند؟! این مقاومت غیرمنطقی، غیرقانونی و نیازمند رسیدگی است.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − سه =

کلید مقابل را فعال کنید