تهران
کد خبر:1655
پ
فاقد تصویر شاخص

افزایش 567 و 314 درصدی دو داروی تحت لیسانس و بی توجهی مسئولین!

به گزارش خبرنگار فارمانیوز، قیمت دو قلم داروی پلاویکس و دپاکین که از داروهای تحت لیسانس هستند، با ارز آزاد وارد و با قیمت بسیار زیادی در کشور به فروش می رسد در حالی که در بسیاری از کشور های دیگر قیمت این دارو بسیار پایین تر از ایران به فروش می رسد. دپاکین: والپروات […]

به گزارش خبرنگار فارمانیوز، قیمت دو قلم داروی پلاویکس و دپاکین که از داروهای تحت لیسانس هستند، با ارز آزاد وارد و با قیمت بسیار زیادی در کشور به فروش می رسد در حالی که در بسیاری از کشور های دیگر قیمت این دارو بسیار پایین تر از ایران به فروش می رسد.

دپاکین:
والپروات سدیم) با نام تجاری دپاکین از داروهای ضد افسردگی هیجانی و عصبی، عدم تعادلات روانی و ضد صرع یا تشنج و جهت کنترل اختلالات دوقطبی است.
پلاویکس:
داروی پلاویکس، برای پیشگیری از بروز حوادث ترومبوآمبولیک عروقی مانند سکته قلبی یا سکته مغزی، بیماری‌های عروق محیطی .
*قیمت دو قلم داروی پلاویکس و دپاکین که از داروهای تحت لیسانس هستند، با ارز آزاد وارد و با قیمت بسیار زیادی در کشور به فروش می رسد در حالی که در بسیاری از کشور های دیگر قیمت این دارو بسیار پایین تر از ایران به فروش می رسد.
با این مقدمه و بر اساس آمار ها و گزارشاتی که وجود دارد قیمت هر عدد قرص پلاویکس از 2 هزار و 60 تومان در سال 1398 به 11 هزار و 680 تومان در سالجاری رسیده و قیمت یک بسته 28 عددی 327 هزار و 600 تومان در داروخانه ها به فروش می رسد یعنی افزایش 567 درصدی!
*همچنین قیمت هر عدد داروی دپاکین از هزار و 450 تومان در سال 98 به 4 هزار و 550 تومان رسیده و هر بسته 30 عددی این دارو در داروخانه ها به 136 هزار و 200 تومان در داروخانه ها به فروش می رسد یعنی افزایش قیمت 314 درصدی در کمتر از یکسال!
سوال اینجاست که این افزایش قیمت ها بر چه اساسی می باشد وبا توجه به اینکه هر دو دارو مشابه تولید داخل دارند چرا واردات این داروها همچنان ادامه دارد؟! پزشکان بر چه اساسی این داروها را تجویز می کنند؟!
وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به عنوان متولیان قیمت گذای دارو در کشور، باید نظارت بیشتری بر قیمت دارو داشته باشند. در شرایطی که مشکلات اقتصادی، هزینه‌های زندگی را افزایش داده است، انتظار می‌رود که دارو به عنوان یک کالای حیاتی، بیش از پیش مورد حمایت وزارت بهداشت قرار گیرد.

نکته جالب توجه اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به افزایش قیمت این داروها انتقادات زیادی داشته اند ولی چرا تا به امروز دستگاه های نظارتی هیچ واکنشی به این موضوع نداشته اند و سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت نیز به منافع و وضعیت اقتصادی مردم را در اولویت خود نمی دانند و متاسفانه شرکت های واردکننده این دارو به راحتی سودهای کلانی را از این افزایش قیمت به جیب خود زده اند!
بر اساس مشاهداتی که داشته ایم متاسفانه بسیاری از مردم حین رجوع به داروخانه ها که با افرایش قیمت های ناگهانی دارو مواجه می شوند سخنانی را به پرسنل داروخانه ها روانه می کنند که از ما گفتن این سخنان در این نوشته معذوریم.
موضوع دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که طبق آمار نامه دارویی سازمان غذا و دارو، تولید عددی داروهای این شرکت از سال 94 تا سال 98 حدود 10 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که فروش ریالی این شرکت حدود 400 درصد رشد داشته است یعنی از 4 هزار میلیارد ریال در سال 94 به 16 و نیم هزار میلیارد ریال در سال 98 رسیده است. حال سوال این است که چگونه بدون افزایش تولید شعبده بازی افزایش سود صورت گرفته است.
امیدواریم مسئولین پاسخ ها و رسیدگی های خود را به نفع مردم جوابگو باشند نه به نفع شرکت های دارویی و انتظار می رود این موضوع با جدیت در دستور کار تمامی مسئولین قرار بگیرد.

انتهای پیام/

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 2 =

کلید مقابل را فعال کنید